Aika hiljaista oli.
Kolmeen kilpailuun ilmoittauduttiin ja periaatteessa vain yksi maaliin asti. Jokaisella alustalla käytiin kyllä kokeilemassa, talvella sprinttiä yhden kierroksen verran, keväällä asvalttia koko sprintin mittaisesti ja sitten vielä syksyllä soralle kolmen pätkän verran rallia. Sinänsä huvittavaa, että tuloksena oli pelkkiä viimeisiä sijoja...
Rahaa menee ihan just niin paljon kun sitä haluaa tähän laittaa. Tänä vuonna sitä ei sinänsä paljoa tullut laitettua, toki tuon sprinttiauton rakentaminen kisakuntoon jonkin verran maksoi.
Ei tämä harrastus sinänsä mihinkään hukkunut ole. EK-päällikkönä tuli oltua muutaman kerran, katsomassakin kymmenkunta kisaa, aina San Marinossa asti.
Mitä ensi vuonna?
Rehellisesti sanottuna, en tiedä. Kaikki riippuu siitä mitä n. kuukauden päästä on tallissa, vai onko mitään. Kuten monesti todennut, ei sitä kalustoa tallissa kannata makuuttaa jossei sillä aja. Joten saa ne poiskin ostaa, mutta jossei kelpaa niin kai sitä väkisin jotain taas ajellaan...
sunnuntai 30. lokakuuta 2016
keskiviikko 21. syyskuuta 2016
Sattuu ja tapahtuu
Ei mennyt Lammin kilpailu ihan suunnitellusti. Katsastuksen jälkeen tulleet härdellit aiheuttivat sen, että myöhästyttiin lähdöstä. Noh tässä kohtaa ei tiedetty, että kuinka paljon oltiin myöhästytty, ei nimittäin käyty ikinä katsomassa meidän virallista lähtöaikaa.
EK 1:
Lähdössä säätäminen jatkuu, yritimme olla hieman oma-aloitteisia kun emme ihan olleet oman luokan keskellä. Taisi EK-päällikkö parka mennä täysin sekaisin, lopputulemana saimme täältäkin mystisesti 3 minuuttia myöhästymistä, kun pitivät sen aikaa meidän aikakorttia at-autossa kun setvivät meille turvallista lähtöpaikkaa.
Tästähän kaikesta taisi meikäläisen kuppi mennä täysin nurin, lähdettiin sitten ekasta mutkasta alkaen ajamaan sellaisella yliyrittämisellä että oksat pois. No loppupätkästähän sitten meinasi kostautua, vielä se tuosta kuvan liipistä oikeni. Pätkä-aika sinänsä ihan siedettävä, mutta oli aika toissijaista.
EK 2:
Nyt saatiin jo vähän mielenrauhaa ja se näkyi ajamisessa. Muutama liippi vain enään, muuten hyvin varmanpäälle siistiä ajoa. Kellokin oli samaa mieltä.
EK 3:
Sama meininki jatkui täälläkin, ehkä meni jo liian varman päälle ajeluksi. Jännä sinänsä, että yleensä kehityskaari ralleissa ollut aina päin vastoin, ykkösellä nukuttu ja sitten kiristetty. Kellotus oli silti siedettävä.
TAUKO:
Tauolle tullessa on kilpailun johtaja vastassa ja siinä kohtaa aavisteltiin, että kisa oli varmaan tässä... "Mää oon nyt tehny semmosen päätöksen, että siirrän teiät omalle paikalle, teillä o vähä lyhyempi tauko". No käyhän se meille, kyllä se 40 min piisaa... Siinä sitten juuri lähdössä tauolta kun kilpailun johtaja tulee uusiksi "Siis te olitte jo lähdöstä myöhästyny???" Ei me mistään muualta ollakkaan... 13 minuuttiahan oltiin sitten loppujen lopuksi myöhästytty ja 10 minuuttiahan vain saisi. Kilpailusta sulkeminen täten kohtalona, tosin mihinköhän sekin loppujen lopuksi perustui...
Jos tästä nyt jotain hyvää pitää hakea niin auto kyllä toimi moitteitta sen mitä ajamaan päästiin. Noista eturenkaista mulle vähän huomautettiin, että rupee olemaan aika loppu. No onne kyllä nyt niin loppu ettei niillä kisaan taideta enään kehdata...
Tällä hetkellä tosin ei kyllä kiinnosta näiden suhteen enään mikään. Taitaisi olla todellisen tauon paikka, ilman että olisi talli täys "pientä tekemistä". Kärryn jarrumurhe onneksi paljastui vain säätöjutuksi.
Tämä kausi oli varmaan tässä.
EK 1:
Lähdössä säätäminen jatkuu, yritimme olla hieman oma-aloitteisia kun emme ihan olleet oman luokan keskellä. Taisi EK-päällikkö parka mennä täysin sekaisin, lopputulemana saimme täältäkin mystisesti 3 minuuttia myöhästymistä, kun pitivät sen aikaa meidän aikakorttia at-autossa kun setvivät meille turvallista lähtöpaikkaa.
Tästähän kaikesta taisi meikäläisen kuppi mennä täysin nurin, lähdettiin sitten ekasta mutkasta alkaen ajamaan sellaisella yliyrittämisellä että oksat pois. No loppupätkästähän sitten meinasi kostautua, vielä se tuosta kuvan liipistä oikeni. Pätkä-aika sinänsä ihan siedettävä, mutta oli aika toissijaista.
EK 2:
Nyt saatiin jo vähän mielenrauhaa ja se näkyi ajamisessa. Muutama liippi vain enään, muuten hyvin varmanpäälle siistiä ajoa. Kellokin oli samaa mieltä.
EK 3:
Sama meininki jatkui täälläkin, ehkä meni jo liian varman päälle ajeluksi. Jännä sinänsä, että yleensä kehityskaari ralleissa ollut aina päin vastoin, ykkösellä nukuttu ja sitten kiristetty. Kellotus oli silti siedettävä.
TAUKO:
Tauolle tullessa on kilpailun johtaja vastassa ja siinä kohtaa aavisteltiin, että kisa oli varmaan tässä... "Mää oon nyt tehny semmosen päätöksen, että siirrän teiät omalle paikalle, teillä o vähä lyhyempi tauko". No käyhän se meille, kyllä se 40 min piisaa... Siinä sitten juuri lähdössä tauolta kun kilpailun johtaja tulee uusiksi "Siis te olitte jo lähdöstä myöhästyny???" Ei me mistään muualta ollakkaan... 13 minuuttiahan oltiin sitten loppujen lopuksi myöhästytty ja 10 minuuttiahan vain saisi. Kilpailusta sulkeminen täten kohtalona, tosin mihinköhän sekin loppujen lopuksi perustui...
Jos tästä nyt jotain hyvää pitää hakea niin auto kyllä toimi moitteitta sen mitä ajamaan päästiin. Noista eturenkaista mulle vähän huomautettiin, että rupee olemaan aika loppu. No onne kyllä nyt niin loppu ettei niillä kisaan taideta enään kehdata...
Tällä hetkellä tosin ei kyllä kiinnosta näiden suhteen enään mikään. Taitaisi olla todellisen tauon paikka, ilman että olisi talli täys "pientä tekemistä". Kärryn jarrumurhe onneksi paljastui vain säätöjutuksi.
Tämä kausi oli varmaan tässä.
keskiviikko 14. syyskuuta 2016
Koitetaan...
Vetarin ulostulo on edelleen mysteeri. Mitään järkevää selitystä tapahtuneelle ei ole.
Prikkaratkaisukaan ei varmasti ole paras mahdollinen ja sen kestävyys testataan nyt sitten lauantaina. Maantiellä ainakin toimii ja pysyy paikallaan, mutta eihän se vastaa kilvanajoa.
Kaikilta muilta osin pitäisi olla valmista. Aikapaljon joutui mietiskelemään, että mitäs kaikkea sitä taas pitääkään ottaa mukaan ja muistaa rallin suhteen. Edellisestä rallistahan on ehtinyt jo melkein 1,5 vuotta vierähtää, voinee olla vähän hakemista ensimmäisellä pätkällä...
PS. Nimitarrat sentään muistin muuttaa...
Prikkaratkaisukaan ei varmasti ole paras mahdollinen ja sen kestävyys testataan nyt sitten lauantaina. Maantiellä ainakin toimii ja pysyy paikallaan, mutta eihän se vastaa kilvanajoa.
Kaikilta muilta osin pitäisi olla valmista. Aikapaljon joutui mietiskelemään, että mitäs kaikkea sitä taas pitääkään ottaa mukaan ja muistaa rallin suhteen. Edellisestä rallistahan on ehtinyt jo melkein 1,5 vuotta vierähtää, voinee olla vähän hakemista ensimmäisellä pätkällä...
PS. Nimitarrat sentään muistin muuttaa...
torstai 1. syyskuuta 2016
Voisihan tämä paremminkin sujua
Tässä on nyt pariin päivään mahtunut vähän ohjelmaa...
Eilen oli katsastuspäivä. Kilpurista ei juuri mitään erikoista löytynyt, katsastusmies naurahti kun astui ulos autosta "oot ihan 20km ajanut vuodessa". Heh, tosiaan, autohan katsastettiin juuri ennen Hämeenkyrön kisaa ja sen jälkeen on ollut vähän kaikkea muuta... Katsastusmies onnistui tosin rikkomaan hätävilkun katkasijan, sen tosin oli joku aikaisempi omistajakin jo ainakin kertaalleen rikkonut. Oli nimittäin liimattu kasaan... Kärrystähän ei katsuri tykännyt, nooh ehkä ihan ymmärrettävää kun toinen jarru ei toiminut.
Tänään mentiin sitten testaamaan. Aamulla pikku jumppa, uutta öljyä vaihteistoon ja moottoriin ja muuta pientä. Vaihteistoöljyjä laittaessa ihmettelin miksi sieltä rupesi tulemaan juoksemalla öljyä yli... hetkinen sehän tulee tuosta vetarin tumpista. Miksihän se on tullut hieman ulos vaihteistosta... Nooh nuijalla takaisin sisään ja kaikki vaikuttaisi olevan ok.
Tuo kuvahan on ensimmäisen testivedon jälkeen. Eihän se vetari siellä pysynyt. Vaan miksi? Se on nyt se tuhannen taalan kysymys. On nimittäin kuljettajan puolen vetari, joka on ensinnäkin huomattavan lyhyt ja ei ollut osumaa ottavana osapuolena silloin Hämeenkyrössä. Huomenna purkamaan...
Eilen oli katsastuspäivä. Kilpurista ei juuri mitään erikoista löytynyt, katsastusmies naurahti kun astui ulos autosta "oot ihan 20km ajanut vuodessa". Heh, tosiaan, autohan katsastettiin juuri ennen Hämeenkyrön kisaa ja sen jälkeen on ollut vähän kaikkea muuta... Katsastusmies onnistui tosin rikkomaan hätävilkun katkasijan, sen tosin oli joku aikaisempi omistajakin jo ainakin kertaalleen rikkonut. Oli nimittäin liimattu kasaan... Kärrystähän ei katsuri tykännyt, nooh ehkä ihan ymmärrettävää kun toinen jarru ei toiminut.
Tänään mentiin sitten testaamaan. Aamulla pikku jumppa, uutta öljyä vaihteistoon ja moottoriin ja muuta pientä. Vaihteistoöljyjä laittaessa ihmettelin miksi sieltä rupesi tulemaan juoksemalla öljyä yli... hetkinen sehän tulee tuosta vetarin tumpista. Miksihän se on tullut hieman ulos vaihteistosta... Nooh nuijalla takaisin sisään ja kaikki vaikuttaisi olevan ok.
Tuo kuvahan on ensimmäisen testivedon jälkeen. Eihän se vetari siellä pysynyt. Vaan miksi? Se on nyt se tuhannen taalan kysymys. On nimittäin kuljettajan puolen vetari, joka on ensinnäkin huomattavan lyhyt ja ei ollut osumaa ottavana osapuolena silloin Hämeenkyrössä. Huomenna purkamaan...
lauantai 6. elokuuta 2016
Riippeet kaivettu
Jotain motivaation rippeitä löysin, joten hain bensaa ja uuden akun.
Ralliauto herää ongelmitta, akku oli kuin olikin taas rikki. Tiedän, että olen sen saattanut itse rikkoa, nimittäin jouduin aina kuminuijalla nuijimaan kengät paikalleen akkuun. En kyllä millään ymmärrä miten nuo kengät ei voi noihin napoihin sopia, niidenhän pitäisi olla standardikokoiset... Noh vähän levitystä pihtien kanssa, se varmaan fiksumpaa kuin takominen.
Sprinttiautokin herää ongelmitta. Tosin olisikin pitänyt huolestua jossei olisi. Tarttis sitten selvittää, että minne se sen bensan hukkaa. Meinaan jos se määrä meni oikeasti moottoristakin läpi niin olisi varmaan putkessakin pitänyt jo jonkin verran paukkua...
Pitäisiköhän sitä kuitenkin ensi kuussa jotain taas ajella...
Ralliauto herää ongelmitta, akku oli kuin olikin taas rikki. Tiedän, että olen sen saattanut itse rikkoa, nimittäin jouduin aina kuminuijalla nuijimaan kengät paikalleen akkuun. En kyllä millään ymmärrä miten nuo kengät ei voi noihin napoihin sopia, niidenhän pitäisi olla standardikokoiset... Noh vähän levitystä pihtien kanssa, se varmaan fiksumpaa kuin takominen.
Sprinttiautokin herää ongelmitta. Tosin olisikin pitänyt huolestua jossei olisi. Tarttis sitten selvittää, että minne se sen bensan hukkaa. Meinaan jos se määrä meni oikeasti moottoristakin läpi niin olisi varmaan putkessakin pitänyt jo jonkin verran paukkua...
Pitäisiköhän sitä kuitenkin ensi kuussa jotain taas ajella...
lauantai 23. heinäkuuta 2016
Piti ja piti
Ajattelimpa käynnistää sprinttiauton, se kun on suoraan sprintin jäljeltä siinä mihin se kisan jälkeen parkkeerasin. Käynnistyy joo, miksi tämä käy niin pirun huonosti. Ei voi antaa yhtään kaasua, tuntuu kuin tukehtuisi heti...
Jaahas ja nyt se sammu. Eikä lähde käyntiin.
No mikä perkele siihen nytten tuli, sähköt toimii ja bensaahan pitäisi olla reippaasti. En tosin ole kisan jälkeen tankkiin kurkannukkaan, että paljonkos sitä kisassa kului. Avaan kotelon ja korkin ja... Täydellinen repäminen. Täysin tyhjä tankki.
En ole enään bensaa tallissa pitänyt kun ralliauton voi käydä ajamalla tankkaamassa, joten eipäs ole edes kanisteria jolla tankata saatika sitä bensaa. Noh se siitä yrityksestä sitten...
Jos jotain positiivista tästä hommasta hakee, niin ainakin varmaa on se, että tuo moottori ei ainakaan kovin laihalla ole käynyt. On meinaan aika sopiva tää 2 litraa per 1 kilometri kulutus... Lievää säätöä saattaisi moottori kaivata, tuo silmämääräinen säätö kun lienee nyt hieman pielessä...
Ehdotuksia säätöpaikasta otetaan vastaan!
Jaahas ja nyt se sammu. Eikä lähde käyntiin.
No mikä perkele siihen nytten tuli, sähköt toimii ja bensaahan pitäisi olla reippaasti. En tosin ole kisan jälkeen tankkiin kurkannukkaan, että paljonkos sitä kisassa kului. Avaan kotelon ja korkin ja... Täydellinen repäminen. Täysin tyhjä tankki.
En ole enään bensaa tallissa pitänyt kun ralliauton voi käydä ajamalla tankkaamassa, joten eipäs ole edes kanisteria jolla tankata saatika sitä bensaa. Noh se siitä yrityksestä sitten...
Jos jotain positiivista tästä hommasta hakee, niin ainakin varmaa on se, että tuo moottori ei ainakaan kovin laihalla ole käynyt. On meinaan aika sopiva tää 2 litraa per 1 kilometri kulutus... Lievää säätöä saattaisi moottori kaivata, tuo silmämääräinen säätö kun lienee nyt hieman pielessä...
Ehdotuksia säätöpaikasta otetaan vastaan!
lauantai 2. heinäkuuta 2016
Pölyttyy
Pölykerrosta näyttyy kertyvän kilpureiden päälle. Se lienee merkki siitä, että jotain pitäisi tehdä...
Ei vaan tahdo kiinnostaa yhtään. Paljoa ei tarvitsisi ralliautoonkaan nyt tehdä, että voisi käydä näyttämässä konttorilla, mutta se vähäinenkin motivaatio hukkui kun yritin pitkästä aikaa käynnistää sitä. Pelkkä naksahadus.
*****
Ei auta akun lataamiset, akku vaikuttaa taas kerran olevan rikki. Olenko itse rikkonut sen vai rikkooko jokin autossa sen? Sen kun tietäis...
Motivaatio, missä olet?
PS. Vaikka ilmoitus on vain sprinttiautosta, niin ihan kaikki kuvassa olevat on kaupan...
Ei vaan tahdo kiinnostaa yhtään. Paljoa ei tarvitsisi ralliautoonkaan nyt tehdä, että voisi käydä näyttämässä konttorilla, mutta se vähäinenkin motivaatio hukkui kun yritin pitkästä aikaa käynnistää sitä. Pelkkä naksahadus.
*****
Ei auta akun lataamiset, akku vaikuttaa taas kerran olevan rikki. Olenko itse rikkonut sen vai rikkooko jokin autossa sen? Sen kun tietäis...
Motivaatio, missä olet?
PS. Vaikka ilmoitus on vain sprinttiautosta, niin ihan kaikki kuvassa olevat on kaupan...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)