perjantai 31. elokuuta 2012

Ilosta suruun

Kävin eilen testailemassa autoa ja onhan se melkoisesti erilainen verrattuna Skodaan...
Tehonlisäyksen huomaa ja tuntee, mikä ei todellakaan ole huono asia. Tosin kun autossa ei ole lukkoa, niin jo paikoitellen sitä saattaisi kaivata... tai sitten vaan tarttis ajella siistimmin. Meinasin nimittäin poistua heti ensimmäisessä kurvissa treenatessa, tosin alla olleet renkaatkin saattavat olla osasyynä siihen. Vaihdelaatikko on... jännä. 1-2 väli on kuin jostain aavikosta ja sen jälkeen vaihteita voikin melko pikaiseen lykkiä perään. Melkein vitosenkin tuossa testipätkällä sai silmään, mikä on mielestäni aikas hyvin. Hieman takerteli vaihteiden vaihto, ei vielä ihan osu pykälät.
Alustaltaan en sitten taas osaa oikein sanoa, näppituntumalla ihan ok, hieman kovempi mitä Skodassa. Vielä en tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Ohjaus on kevyempi, en tiedä tosin miksi kun yhtä lailla tehostamatonhan se on. Jarruissa tuntuisi olevan enemmän tehoa mitä Skodassa, tosin tällä hetkellä ne olivat mallia arvonta. Jarrutehostaja kun on autossa paikallaan, niin se aiheuttaa ongelmia selkeesti. Ei minkään näköistä käsitystä että paljonko pitäisi jarrua painaa kun nappaa ihan milloin mitenkin huvittaa... Lisättävä työlistalle täten jarrutehostajan tulppaus.
Mutta se suurempi suru tuli parin testilenkin jälkeen, ääni muuttui erikoiseksi ja konepellin alta nousi höyryä. Olin jo aikaisemmin ihmetellyt, että lämmöt ovat aika korkealla (eivät kuitenkaan punaisen puolella, eikä valoa syttynyt) ja pysähtyessäni konepellin alta kuului pulputus. Vedethän siellä kiehui ja sen jälkeen kävi selväksi, että vedet olivat myös sekoittuneet öljyn joukkoon = kannentiiviste entinen. Syykin vesien keittämiseen oli selkeä, flekti ei pyörinyt. Ja syy flektin pyörimättömyyteen... tyhmyys. Autoa tutkiessani en löytänyt mitään ylimääräisiä katkaisijoita, joten ajattelin flektin olevan alkuperäisellä systeemillä eli menevän itsestään päälle tietyssä lämpötilassa. No eihän se näin ollut, vaan tarkemmin tutkiessani löysin ratin takaa vivun joka kytki flektin päälle... Jesh.
Siinä sitten rupesin suunnittelemaan auton hinaamista kotio kun ajamalla olin paikanpäälle mennyt, niin tajusin että eihän tässä ole vetokoukkujakaan... Ei siinä, pikkuveljeltä kyyti kotiin ja traileri perässä hakemaan auto. Keula kun saatiin kärrylle, niin etupäästä löytyikin lenkki, selkeästi auton alkuperäinen lenkki. Ongelmallisesti se on keulan toisessa reunassa joten kun kerkeän, niin taidan tehdä keskelle uuden ja tarkistan takapäästä myös tilanteen.
Suurin murhe nyt luonnollisesti on tuo kannentiiviste, sain tilattua kyllä uuden yläkerran tiivistesarjan ja maanantaina saan auton sen kanssa vietyä työn alle. Itse kun taidan jättää vielä nämä moottorinpurku ja kasaus operaatiot ammattilaisten työksi... varsinkin jos kanteen täytyy jotain tehdä. Ensi viikolla olisi tarkoitus ajaa sprintti, mutta saapa nyt nähdä...

Videoa testeistä löytyy tuolta kuva osiosta...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti