maanantai 21. elokuuta 2023

Miten tässä nyt näin kävi?


Rauhallinen sunnuntaipäivä, kunnes eräs tuttu soittaa. "Kartturilla saattaa olla este tulevan viikonlopun Lahden EM-historic kisaan, et sää pääsis tulemaan?" "No tuuooooota...."
Edellisestä kartturoinnista aikaa: 11,5 vuotta
Olen toiminut kartturina KV-aikakortin kanssa: En koskaan
Olen tehnyt nuottia kartturina: 0m
Olen lukenut nuottia kilpailussa: 0m
Niin tosiaan nuotista tarttis vielä ajella, sentään kansallisen kilpailun puolella ettei EM-kisassa. Noh, lupaan että eiköhän sinut viivalle saada jossei kartturi saa vapaata. Maanantainahan se puhelu sitten tulee, että tarve ois. Ei kai siinä, ruvetaan järjestelemään...

Täten keskiviikkona sitten matkaan penkin kanssa ja samana iltana se sitten jo melkolailla saadaan soviteltua paikalleenkin. On muuten varmasti isoin penkki mitä on ikinä moiseen autoon on ahdettu... Sillä on toki varjopuolensa, vitosvaihde saadaan kytkettyä vain kun väistän vähän polvella ja pakki... no sitä ei saada kytkettyä koska penkki tulee tielle :D.
Torstaina sitten nuotittamaan. Tosin sovittiin jo etukäteen, että lähinnä käydään ennakkotutustumassa reittiin varsinaisen nuotituksen sijaan. Tämä siksi, että kuskilla oli 10 vuoden tauko nuotittamisesta ja minulla ei varsinaisesti mitään kokemusta kartturin paikalta nuotista. Täten nuottivihkoon kirjattiin kaikki tiekirjassa olleet merkinnät sekä joitakin mielestämme erityisen pahoja paikkoja.
Perjantaina sitten ensimmäinen kilpailupäivä. Autohan valmistui aamuyöstä ja edellinenhän kilpailu oli päätynyt 1,5 pätkän jälkeen, joten kovin kovia odotuksia meillä ei ollut. Mutta komeastihan tästä ensimmäisestä ajopäivästä selvittiin, lämpömurheita toki oli heti alusta alkaen. Moottorinlämmöt tahtoivat nousta ja bensa tahtoi kiehua kaasarissa.
Lauantaina oli sitten paljon pidempi päivä edessä. Ensimmäisellä pätkällä bensamurheet jatkuvat moninkertaisena perjantaihin nähden. Itse olen jo melkein heittämässä pyyhettä kehään, mutta lähdetään jatkamaan. Mystisesti murheet pienevät huomattavasti seuraavalla pätkällä ja seuraavatkin kaksi menevät melko murheitta. Eikun kohti Lahtea ja tauolle.
Sama lenkki sitten vielä toiseenkin kertaan, murheet samansuuntaisia mutta miedompia mitä aamupäivällä. Aikojahan me emme kauheasti katsele, perjantain jälkeen todettiin ajavamme kilpaa 3. sijasta (4 lähtijää) ihan muutaman sekunnin erolla. Lauantai sujui jo paljon paremminkin ja olimme selkeästi kolmantena. Lopulta olemme luokan 2. kun kilpakumppani suistuu edestä. Päivän kruunauksena luokkapohjat viimeiselle pätkälle.

Ylipäätään positiivinen reissu. Itse vähän mietin, että niinköhän pystyn pitkän tauon jälkeen kartturina olemaan ja hyvinhän tuo onnistui. Eikuin takaisin Volvon pariin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti