lauantai 27. tammikuuta 2018

Suht simppeliä

Visioita varapyörän kiinitykseen oli jo entuudestaan ja alusta alkaen ajatus oli tehdä liinalla kiinitys. Alunperin tarkoitus tehdä tuon yhden lenkin kautta ja käyttää tuota takaluukun alareunan runkoa hyödyksi, niinkuin Daihatussakin tehtiin. Idea oli hyvä, mutta tuo runko oli liian korkealla ja täten rengas olisi voinut päästä nousemaan liinan välistä pois.

Täten joutui tekemään lisäpohdintaa ja lopputuloksena tein tänään pari lisälenkkiä. Nyt ei tarvitse kuin teettää kunnollinen liina tuohon ja valmista. Tuli nimittäin testattua, että ristikkoavain ja tunkki mahtuvat vanteen sisään, joten niille ei tarvitse erikseen muuta keksiä.

Varoituskolmiollekkin tein uuden paikan, ettei olisi niin tiellä, mutta kuitenkin helposti käytettävissä jos tarve tulee. Kai sitä sitten seuraavaksi kartturin puolelle tarvikkeita...

lauantai 13. tammikuuta 2018

Lights, please

Polttimot kun vihdoin saapuivat pystyin kasaamaan kotelon loppuun asti. Johdotusta tarvitsi yllättävän vähän koteloon tehdä, polttimoiden mukana tulleet johdot kun melkein riittivät suoraan pistokkeellekkin.

Päädyin nyt tekemään kaksi 2-napaista rasiaa ja pistoketta. Osoittautuivat kätevimmän kokoisiksi. Joten eikun taas kerran poraamaan reikää konepeltiin ja kiinnittämään rasioita. Ja tietystihän piti niille johdotuksetkin vetää.

Siinähän sitä menikin taas tunti jos toinenkin, mutta kaikki valmista testaukseen. Kaikki kiinni autoon ja auto käyntiin. Kerrasta meni kaikki oikeinkin ja täten tallissa oli valoa. Valojen säätämisen ja enemmän testaamisen jätin myöhempään, jos vaikka tulisi oikeasti luntakin maahan...
Mitäs seuraavaksi... Varmaankin varapyörän kiinnitystä tai kartturin tarvikkeita tarvitsisi ruveta pohtimaan.

maanantai 1. tammikuuta 2018

Nokalla on

Innostuin heti uuden vuoden kunniaksi menemään tallille niputtelemaan koteloa kasaan. Maalipinnasta tuli mallia kaukaa hyvä, ei siitä sen enempää...

Eikun tyhjää koteloa kiinni pihdillä konepeltiin niin saa merkkailtua reikien paikkoja. Konepelti kun on alumiinia, ei siihen poraaminen aiheuttanut suurta vaivaa. Sitten taas mutteripihdin kimppuun, sitäkin taisin osata nyt käyttää paremmin kuin silloin Daihatsu aikoina, ainakin nopeasti ne niittimutterit peltiin kiinni jäivät. Sitten vähän kairaamaan kotelon reikiä oikeaan kulmaan jotta pultit menisivät pellin kanssa samaan linjaan. Ja kas, siinähän se olikin.

Kiinnitys on nyt viidellä pultilla ja äkkiseltään on kyllä todella piukassa kiinni. Jopa niin piukassa, että vähän pelkään kotelon halkeamista. Ballastit kiinnitin koteloon ja umpiotkin, mutta polttimot puuttuvat vielä. Siksi johdotuksen tekemiseen ei nyt voinut ruveta. Enkä kyllä vieläkään osaa päättää millaisen pistokeratkaisun sitä tekisi... Kaikki pienemmät pistokkeet kun tuntuvat olevan 2-napaisia, jolloin niitä tarvittaisiin kaksi. Minulla kun on kaksi katkaisijaa, jotta reunimmaiset ja keskimmäiset saa kytkettyä päälle tarvittaessa erikseen.

perjantai 29. joulukuuta 2017

Sovittelua

Ballastit saapuivat, joten pääsin sovittelemaan niitä koteloon.

Kuten jo ennakkoon arvasin, ahdastahan sinne koteloon tuli. Aivan alunperin ajattelemallani tavalla en voinut ballasteja koteloon laittaa, mutta kohtuu hyvin ne mahtumaan sain. Johdotusten tekeminen onkin sitten seuraava suuremman pohdinnan paikka. Toki ehkä ennen sitä sovittelen kotelon paikalleen auton keulalle. Silloin näen ehkä paremmin minne voisi pistokkeelle paikan tehdä.

Se pistokkeen valintakin pitäisi pikkuhiljaa tehdä... En haluaisi käyttää tähän mennessäni käyttämää traktorin pistokemallia, se kun on melko isokokoinen. Toki olisi halpa ja varmasti toimiva...

Mutta maalikerros tuli kotelolle nyt vetäistyä. Siihen on helppo seuraavalla kerralla niputella kaikki lopullisesti paikkaansa.

lauantai 23. joulukuuta 2017

Yllättävän fiksua

Eilen nakertelin lisää valokoteloa. Jos ihmettelit viime viikon kuvien pölymäärää niin...
Minähän pohdiskelin, että millähän tuohon helpoiten nuo aukot tekisi ja lopputulemana päädyin "dremeliin". Muistaakseni joskus aiemmin viilailin ihan metalliviilalla, mutta nyt halusin tehdä koneellisesti, olisi vähän nopeampaa. Viime viikon pölyshown jälkeen katselin itsekkin omia kuvia ja mietiskelin lisää. Niin ei ehkä olisi ollut pakko käyttää hiomapaperipäätä... onhan siihen myös katkaisulaikka. Niitä päitäkin nimittäin kului "muutama"...

Täten viimeinen aukko tehtiin laikalla ja vain viimeisteltiin hiomapäällä. Oli muuten aika paljon kätevämpi ja nopeampi...
Mutta täytyy kyllä kehua myös umpioiden valmistajan kehitystä. Nämä ovat pykälää uudempaa mallia olevat umpiot mitä aikanaan Daihatsuun laitettiin ja näiden asennukseen tuli jopa ihan ohjeet ja se kaavakuva mukaan. Siinä on muuten insinööri oikeasti suunitellut vähän pidempään, että on saatu noinkin kätevä systeemi. Otin vaiheista kuvia jotta käy ilmi miten hienosti on ajateltu millä kaikella tehdään esimerkiksi kiinnitysreiät koteloon.

Kotelo on nyt umpioiden kiinnitysten osalta valmis, vielä puuttuu toki reiät mistä tehdään kiinnitys sitten itse autoon ja toki xenon-sarjojen paikat. Oma pohtimisensa siinäkin...

sunnuntai 17. joulukuuta 2017

2017

Vuosi lähenee loppuaan joten lienee paikallaan taas niputtaa tämä vuosi kasaan. Siitä ei pitkää tarinaa saa...

2 sprinttiä, molemmat ongelmitta maaliin. Harrastamisen ensimmäinen vuosi kun ralliin ei tullut kilpailijana osallistuttua. Tallissa kyllä vietettiin aikaa varmaan liki yhtä paljon mitä aikoinaan Skodaa tehdessäni.

Kaikkia toki kiinnostaa varmaan, että kannattiko tehdä auto itse? Omasta mielestäni kyllä, lompakon mielestä ei. Halvempaa on varmasti aina ostaa valmisauto, mutta tekemällä itse saa just sellaisen kun itse myöskin haluaa. Tämän auton hintalappu asettui jonnekkin 8000-10000€ haarukkaan ja työtunteja arviolta 200-300 + ulkopuolisten tekemät (kaaret ja alusta). Joitain juttuja rallikuntoa varten on vielä tekemättä ja ostamattakin, muttei enää mitään kovin suurta.

Valokoteloa aloitin tosiaan nyt tekemään, vielä on vähän askartelua että valot saadaan paikallensa. Ja sen jälkeen odotellaan vielä Xenon-sarjoja jotta päästäisiin kotelo valmiiksi asti tekemään.

lauantai 9. joulukuuta 2017

Seuraava askartelu

Lisävalojen tarvikkeet on tilattu ja odotellaan paketti kerrallaan saapuviksi. Valokotelo ja umpiot jo tulivat, nekun tilasin samasta paikasta. Koteloa arvoin ja vaikka löysinkin kuvamateriaalia ranskanpoikien ratkaisusta, päädyin eri kotelomalliin mitä he. Niin ranskassahan on tosiaan yksi tälläinen ralliautonakin, S2000 tekniikalla. Yritin heitä jopa tavoitella tämän asian tiimoilta, mutta vastausta en koskaan saanut...

Pienihän tuo kotelo on, ei varmasti jää yhtään ylimääräistä tilaa. Niin pieni, että alunperin ajattelemani isommat umpiot eivät olisi siihen edes mahtuneet. Täten mennään pienemmillä umpioilla mitä aiemmin, se että huomaako sitä käyttännössä on eri juttu...

Umpioiden kiinnittäminen onkin muuttunut sitten huomattavasti edellisestä umpioversiosta, mutta pieni kehitysaskelkin otettu. Umpioiden mukana tuli nimittäin oheinen kaavakuva. Ehkä ompelumaailmasta enempi tunnettu tapa, mutta mikäs siinä. Täytynee vain laminoida nuo, että kestää edes nuo neljä muotoilua.