tiistai 20. elokuuta 2013

Ihan pikasesti vaan...

Eilen oli tarkoitus vain käväistä laittamassa puskurit paikallensa ja vain tarkistaa, että kaikki valot toimivat. Noh eihän nuo rekkarin valot tietenkään toimineet, joten sitten alkoi purkuhommat. Luonnollisesti valojen ruuvit olivat niin vanhat, että kertaalleen kääntäessä kanta pyöristyi muodottomaksi, joten poraushommiksihan se meni. Sen jälkeen koko johdotus lampuille uusiksi ja johan rupesi loistamaan. Eikä menny kuin 3,5 tuntia aikaa...
Tänä aamuna sitten 7.00 paikalliselle korjaamolle mittauttamaan päästöt. No eihän sekään ny ihan simppeliä ollut. Auton tyhjäkäynti on siihen hommaan hieman korkealla, 1300rpm, ja tyhjäkäynnin säätöruuvia ei mistään löytynyt. Ratkaisu, laitetaan kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle (myös se takalasin lämmitin) ja kas tyhjäkäynti tippuu 990rpm. Vaan sitten kun auto on katalysaattorilla tarvitsisi se saada läpi myös korkeemmilla kierroksilla. Kaikki muut arvot onnistuvat loistavasti (ei taida ees uusissa autoissa olla niin matalia arvoja...), mutta Lambda-arvo jää 1.070 paikkeille. Siinä koitetaan säätää sytytystä ja kaikkea mahdollista, mutta ainoastaan tunkemalla pakoputki täyteen rättiä saadaan arvo tippumaan sallittuihin lukemiin. Tässä projektissa ei uponnut kuin se reilu 2 tuntia...
Sitten iltapäivällä näyttämään leimamiehelle autoa. Se olikin sitten ainoa asia mikä onnistui kerrasta, pieni korjauskehoitus kyllä matkaan tarttui käsijarrusta. Mutta se on toivottavasti vain säätökysymys, pääasia on se, että autossa on nyt voimassa oleva katsastus. Huomenna sorapyörät alle ja torstaina kovaa ajoa!
Mutta se mitä tästä tuli opittua on se, että auton seos taitaa olla hieman laihalla, joten auton penkitys/säädättäminen olisi paikallaan. Vaan missäs moinen kannattaisi tehdä ja kuka uskaltaa tälläiseen "kummajaiseen" koskea? Vinkkejä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti