Lauantaina käväistiin Kouvolassa ajamassa SM-rallia. Toki matkaan lähdettiin jo perjantaina, että oltaisiin valmiina ja reippaana lauantaihin. Olihan ohjelmassa yli 90 ek-kilometriä vaikkakin vain viisi erikoiskoetta.
EK 3:
Meidän kilpailu alkoi erikoiskokeelta numero kolme ja heti kärkeen kevyt reilu 26 kilometrinen. Pätkä alkaa ihan hyvin, loppua kohden pätkä pienenee ja samaa myötä minun ajaminen huononee. Kuitenkin ihan kohtalainen aloitus, sija 7 ja reilu puoli minuuttia pohjista.
EK 4:
Perään päivän lyhin, vain reilu 11 kilometrinen pätkä. Pätkän ensimmäinen kääntyvä mutka, joku pieni paniikki iskee ja kammo liippi tuloksena. Eikä pitkään päästä eteenpäin kun huomiosillalle saapumisessa jarrutan auton pöperölle ja spinnihän siitä tulee. Varmuudeksi kopsahtaa keula sillankaiteeseenkin noin 20km/h vauhdista. Loppupätkä menee miten menee, eikä yllätyksenä tule että pätkän hitain kellotus, liki puoli minuuttia pohjista.
EK 5:
Vielä taukoa ennen reilu 13 kilometrinen, loppujen lopuksi aika mitään sanomaton pätkä. Olisi ollut helppo tehdä paljonkin parempi tulos jos olisi uskaltanut ja nähnyt. Aurinko paistoi silmiin niin paljon, etten varjoihin uskaltanut ajaa yhtään joten aika varovainen suoritus. 9 nopein, reilu 20 sekuntia pohjista.
Tauko:
Ja sitten tauolle. Huomattiin nelosen ja vitosen välisellä tankkauspaikalla, että autosta on irronnut lokari sekä etupuskuriin tullut vaurioita. Tauolla todetaan myös umpion kannakkeen menneen poikki. Kestäviä nuo muoviosat... Vitosen maalissa huomattiin myös että auton käyntiääni muuttui aika rosoiseksi, pakoputkessa siis jotain häikkää... Koitetaan etsiä joko löysällä olevaa liitosta tai reikää, ei oikein kumpaakaan löydetä joten jatkettava tälläisenään.
EK 6:
Ajamiseen ei olla tyytyväisiä, joten pientä ryhdistäytymistä otettava. Ja vajaa 15 kilometrinen kutonen onnistuukin ylivoimaisesti parhaiten. Ero kärkeen 15 sekuntia, mutta sillä saa silti vasta sijan 9. Järkyttävän tasaista kilvanajoa...
EK 7:
Viimeiseksi jätetty sitten luonnollisesti päivän pisin pätkä, mittaa peräti rapiat 28 kilometriä. Alkuun jatketaan siitä mihin kutosella jäädään, kunnes yksi nyppylän ylitys vähän pääsee yllättämään ja spinni numero kaksi on tosiasia. Loppupätkä menee ajellessa, ei mitään erikoista, muttei mitään hyvääkään. Eroa kärkeen juuri alle minuutti ja jälleen 9. sija.
Lopputulos sija 9 ja eroa kärkeen yli kaksi minuuttia. Melkoinen sukellus sitten Iisalmen jälkeen...
Syitä on useita, ainakin se että minähän en ajanut metriäkään kilpurilla Iisalmen ja Kouvolan välissä. Sanoi kuka mitä tahansa, niin kyllä sillä vaan merkitys on. Varsinkin kun keliolosuhde ja ajopaikka täysin eri näiden kisojen välissä, olisi pitänyt samankaltaista olosuhdetta käydä jossain ajamassa. Ja muutenkin ajaminen oli kauhean varovaista ja aivan kuin paluu menneisyyteen. Vaikka ajasta ottaisi pois noin 30 sekuntia jotka noihin spinneihin tuhlattiin, ei se muuttaisi sijoitusta luokassa.
Pakoputki toki varmasti vaikutti ainakin kahdelle viimeiselle. Emme saaneet missään kohtaa yli 120km/h kelattua mittariin jälkimmäisillä pätkillä. Onko se pelkästä pakoputkesta kiinni vai löytyykö jotain muuta? Se täytyy selvittää.
Nyt alkaa meidän osalta kevättauko, jonka aikana autoa saa urakalla laittaa... Huoltoa, korjausta ja vaihtoa vailla olevia osia kyllä piisaa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti