keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Vielä kerran

Päätin nyt vielä kerran sitten lähteä kilpailemaan eli sunnuntaina nokka kohti Vantaata. Joten pikainen tarkistus autoon oli paikallaan. Vähän huonompaa rengasta alle, pulttien ja nesteiden tarkistus. Vähällä pääsi.
Renkaita vaihtaessa kyllä vahvistui ajatus siitä, että alusta olisi se seuraava kehityskohde. Etupäätä kun "pumppaa" niin koko auto huojuu kuin myrskyssä oleva laiva. Takapäätä kun "pumppaa"... ei tapahdu mitään, ei pienintäkään joustoa, täysin yhtä puuta. Tämä mielestäni viittaisi iskarin kuolemiseen. Joten eiköhän sitä tuon kisan jälkeen ruveta selvittelemään alustaan remonttia. Tosin sitä ennen korjautan tuon käsijarrun.

maanantai 7. lokakuuta 2013

Vihdoinkin!

Lauantaina oli Rally Trophyn päätösosakilpailu johon päätin lähteä "kiusaamaan" sarjaa kiertäneitä. Aamussa ei mitään erikoista, joten odottavin mielin pätkille.
EK 1:
Tämä oli osittain ajettu viime vuonna, jolloin olin siellä katsomassa. Alkuosa oli tuntematonta, mutta sujuu ihan mukiin menevästi. Loppuosasta en kuitenkaan kauheasti muistanut, mutta siinä varmanpäälle ajellessa sujuu sekin. Keskivertosuoritus ja sitä vastaava aika tulostaululle.
EK 2:
Tämäkin näytti kartalla tutulta ja olinkin joskus muinoin ollut alkupäässä katsomassa. Ehkä hiven kovempaa tullaan mitä ensimmäisellä, mutta sitten viimeiseen risteykseen osuu jonkin asteinen aivopieru. Tajuan risteyksen tulevan äkkiä vastaan joten nykäisen kässäristä... jaanii eihän se toimi... jarrut pohjassa suoraksi. Ja eikun pakkia ja menoks. 5-10 sekuntia siinä varmaan hävitään, mutta aika silti suhteessa parempi mitä ykkösellä!
EK 3:
Lyhyt pätkä, ehkä varoen tai jotain koska aika on säälittävä. Hieman tulee myös öljynkatkua...
EK 4:
Kartturi valittelee hieman voivansa pahoin ja tämä vaikuttaa ajamiseen väkisin. Mennään mummoa kirkkoon oikeen urakalla... Kartturi on valkoinen maalissa. Aika on suoritusta vastaava. Öljynkatku senkun vahvistuu...
TAUKO
Öljynkatkuun löydetään syy, öljyt on vähän vähissä. Joten öljyä lisää ja etiäpäin!
EK 5:
Lyhkäinen pätkä, ensimmäinen ykkösellä ajettava kurvi meinaa jo yllättää. Vaihtelevaa tietä ja monta risteystä. Tulee omasta mielestä hyvin, kello kertoo jotain muuta. Hävittiinköhän lukon puutteella? Tuntui "lyövän tyhjää" kun oli melko paljon myös irtosoraa.
EK 6:
Päivän toinen pitkä pätkä, isäni joka oli huollossa, muisteli että olisi suoraa tietä. Alkupää on vaihtelevaa tietä, mutta viimeiset kilometrit tullaan suoraa. Vähän matkaa tullaan asvalttiakin vitosen kyydillä, melko jännittävän tuntuista. Varon liikaa tai sitten takaraivossa kummittelee kartturin olotila. Aika ei mikään erityisen hyvä.
EK 7:
Perinteinen Aijalan pätkä, kaksi vuotta sitten tämä ajeltiin toiseen suuntaan. Luulen muistavani pätkän kohtuullisesti, joten päätän yrittää. Yritystä kyllä on ja joitain kohtia oikeasti taidan muistaa. Ehdottomasti päivän parasta antia, mutta mikä tärkeintä KAIKKI PÄTKÄT MAALIIN!!!

Meinaa tosin käydä viimeisellä siirtymällä vanhan aikaisesti, tajutaan loppupuolella siirtymää, että tulee muuten kiire. Jäihän meille minuutti aikaa... Lopputuloksena luokan 8.sija mikä on ihan tyydyttävä.

Vaan mitäs sitten tehdään, auto jäi täysin ehjäksi ja lämpöjen kanssa ei nyt ollut mitään murhetta. Ajaisiko sitä vielä sprintin vaiko jättäiskö kauden tähän... Ja jos jättäisi kauden tähän, niin rupeisiko sitä jotain kehittämään autoon. Moottorinohjauksen taidan nyt jättää nykyiselleen, kun ei murheita esiintynyt. Joten katse voisi kääntyä alustaan... nimittäin ihmeteltiin ekalla siirtymällä kun tiettyyn suuntaan kääntyessä kuuluu erikoista ääntä... Takarengas tuntui vähän ottavan jo kiinni takakaariin. Ja kuvissakin näyttäisi sille että takapää menee matalammalla mitä ennen. Noh, tätä voi nyt jäädä miettimään...

tiistai 1. lokakuuta 2013

Rengaslotto

Tuomio oli oletettu, kannentiivistehän sieltä oli pettänyt. Kannessakin oli pari pientä "kuoppaa" jotka oikaistiin. Nyt samalla uusittiin jälleen jakopää, mutta myös vesipumppu ja koneeseen lisättiin se puuttuva termostaatti. Auton lämpötila käytös muuttui aika rajusti, lämpenee huomattavasti nopeammin. Nähtäväksi jää miten käyttäytyy pätkällä...
Hain tosiaan auton eilen korjauksesta takaisin ja tänään oli rengasloton vuoro. Loton tuloksena autossa on nyt alla "ennen ajamattomat" renkaat, käytettyjä toki kaikki. Sulivat aika rajusti nuo etupyörät ugissa alle, täytyy katsoa miten kulumaa esiintyy lauantaina. Samalla kurkkasin jarrupalojen tilanteen. Sauhusta huolimatta oli paloissa runsaasti pintaa. Tiedä sitten onko se savu vain ominaisuus vai... No sekin nähdään toivottavasti lauantaina.
Olisi pikkuhiljaa syytä päästä maaliin välillä, yhtäkään kesäkisaahan en ole tämän kanssa päässyt maaliin. Rupeaa ottamaan motivaation ja inspiraation päälle moinen...

sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Työn alle

Eilen oli 5:s F-cupin kilpailu. Sitä tuli sitten seurattua tällä kertaa penkan puolelta. Olishan se voinut olla kivaa olla ajamassakin...
Auto on nyt trailerilla ja valmiina siirrettäväksi korjattavaksi, huomenna viedään työn alle. Jos vika on kannentiivisteessä, taidan ilmoittautua viimeisen F-cupin sijaan viimeiseen Rally Trophyn kilpailuun. Jos vika on jotain muuta... sitten täytyy pohtia asiaa uudestaan. Ei nimittäin innosta sitten yhtään tuo, että viimeinen F-cup alkaa klo 15.00 eli ajetaan käytännössä koko kisa pimeessä. Itsehän liki vihaan valoilla ajamista. Tiedä sitten jos olisi toisenlaiset lisävalot...
Joka tapauksessa nyt koneeseen lisätään se "puuttuva" termostaatti, saa nähdä mikä vaikutus sillä on. Samalla vaihdetaan jäähdytinnesteet vihreistä punaiseksi, tiedä sitten onko silläkään muuta kuin visuaalista vaikutusta.

torstai 12. syyskuuta 2013

Jotain positiivista

Käväisin tallilla tänään mittaamassa puristukset koneesta. Hajoamisen oireet ja tapahtumat kun olivat niin erilaiset mitä viimeksi kannentiivisteen pettäessä, että pelkäsin vian olevan jossain muualla. Mutta kuten kuvasta voi huomata, on kaikissa pytyissä puristukset hyvin tallessa. Joten toivo elää pelkästä kannentiivisteen vaihdosta...
Tutkin myös noita eturenkaita, joku kun kilpailupaikalla huomautti niiden olevan aika loppu. No nyt kahden lisää ajetun pätkän jälkeen ne kyllä on aika loppu. On muuten ensimmäiset renkaat jotka ajamalla saan loppuun... taino kai ne vielä takarenkaina menee...
Nyt auto mahdollisimman nopeasti jonnekkin työn alle ja sen jälkeen säädettäväksi. Vasta sen jälkeen mietitään kilvanajoa.

maanantai 9. syyskuuta 2013

Tän on pakko olla kivaa

Lauantaina oli sitten F-cupin kesäavaus edessä. Itse olin päivittäisen 4 buranan kanssa jossain tolkussa, autokin toivottavasti toimisi ja kartturikin olisi kunnossa. Aamupäivä sujuu suhteellisen ongelmitta, katsastus on hieman hidasta, mutta tulipahan taas punnittua auto ja tulos oli looginen, 865kg nyt kun oli täysi tankki. Eikun lähtöön ja reitille!
EK 1:
Erittäin kovavauhtinen tie, jonkin matkaa tullaan ihan rajotinta vasten vitosella. Ensimmäinen risteys menee pipariksi, kun oletan sen olevan hieman loivempi mitä oikeasti olikaan... Hieman myöhemmin jälleen rajotinta vasten tehdään jälleen pikkuhyppy, ei muuta mutta perään toinen keventävä nyppy ja vasen perään... Rupesi jo tulemaan paniikkia, mutta onneks vasuri oli loiva. Asvalttiosuudet varman päälle, kuten viimeinen pikkutie. Maalissa jarrutellessa ei auto tunnu pysähtyvän yhtään ja at-autolla nouseekin jälleen savupatsaat renkaista. Ei taida jarrut kestäää... Moottorin lämmöt hieman koholla, mutta ei ongelmaksi. Aika on ihan yllättävänkin hyvä.
EK 2:
Alku pientä tietä, joka menee aika varman päälle ja sitten taas isommalla tiellä maitti päälle. Pikku asvalttiosuus jälleen varmasti ja sen jälkeen pientä yleisöliippiä. Samaisessa kohdassa tuli 5 vuotta sitten ojan pohjalla oltua... Tämän jälkeen moottorin lämmöt rupeavat nousemaan hälyttävään, joten laitan sisäpuhaltimen täysille sisälle. Muutaman mutkan päästä moottori sanoo työsopimuksensa irti röpötyksen muodossa. Voi perkele soikoon... Hiljaksiin viimeiset pari kilometriä maaliin ja auto parkkiin pätkän jälkeen.
Pellin nostaessa on tuomio selvä. Paisuntasäiliön korkki on ampunut itsensä auki ja samalla jäähdytinnesteitä jonkin verran konehuoneeseen. Eli koneremonttia edessä...
Tämä meinaa myös sitä, että seuraava F-cup jää väliin. Vielä tavoittelen sitä, että yhden kisan tänä vuonna pääsisi ajamaan. Lopullinen tuomio tulee kun kone avataan...

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Oliskohan se valmista?

Kävin tänään viimeisetelemässä autoa, tarkistamassa että pultit on piukassa ja että muiltakin osin olisi valmis. Nimittäin sytytystä koitin vähän säätää... Sitä jouduttiin vähän muuttamaan katsastukseen ja mielestäni se on sen jälkeen ollut vähän pielessä näin kilpakäyttöön. Hain lainaksi oikeen stroboskoppinkin, jotta saisin sitä säädeltyä. Hieno laite, mutta ei se minua viisaammaksi tehnyt. Vähän pienin liikkein sitä säätelin ja nyt vaikuttaisi hyvälle. Tullut oire, pakosarjan lämpeminen, tuntuisi vähentyneen.
Kuva puolestaan on todiste siitä, että jotain täytyy tuolle jarruttelulle tehdä. Ei hopean värisen vanteen kuuluisi ihan kisassa mennä pikimustaksi... Toivottavasti saisin sen taottua päähäni ja palattua osittain viime vuoteen siinä asiassa.
Tankkaus, pakkaus ja menoks! Tosin pieni peikko on vielä kuljettajan kunto... tässä kun buranaa syö kolmatta päivää ja olo ei suurta muutosta ole tehnyt...