Tänä aamuna kävin vaihtamassa välitetyn laatikon paikallensa. Melkoinen Via Dolorosa (©TTR) siitäkin meinasi tulla.
Valmisteluthan olin jo aikaisemmin tehnyt, joten tänään vain muutamat loput pultit auki ja laatikko alas ja toinen tilalle. Eikä siinä, laatikko lähtee kiltisti irti ja otamme mallia painelaakerista, että miten päin se kuuluu paikallensa. Viimeksihän siihen tuhlattiin parikymmentä minuttia ja sain melkeen rikottua sen laakerin. Nyt uusi laakeri napsahtaa kertalaakista, mutta jo aikaisemmin vähän ihmettelin uusien kuorien kytkinkäpälää. Se ei tuntuisi palauttavan ja kun vertasi vakiolaatikkoon niin karu faktahan se myös oli. Ei siinä, vaihdetaampa nopeesti tuosta toisesta koko käpäläsysteemi.
Siinä kohtaa tahtoo tulla ongelmia, kun ei saada vanhaa irti millään. Joten plan B, koitetaampa ihan vaan CRC:llä. Ja kas, käpälä rupeaa toimimaan! Eikun laakeri takaisin ja... käpälä lakkaa toimimasta. Otamme hieman lisää CRC:tä (määrää kuvastaa se, että sitä useamman kerran kaadeltiin ylimääräsiä poies laatikosta...) ja käpälä rupeaa taas toimimaan. Joten äkkiä tuosta vaan tuo laatikko sitten paikallensa.
Hetken siinä pikkuveljen kanssa ähkitään eikä tahdota millään saada laatikkoa paikallensa, välillä laatikko makaa pikkuveljen naaman varassa, välillä vauhtipyörän varassa. Yhtäkkiä kuuluu äännähdys ja huomaan kuinka moottorin ja laatikon välinen metallinen tiiviste siirtyy aivan pois paikoltansa. Ei perkele... Laatikko maahan ja sitten koittamaan, että liikkuuko se tiiviste. No eihän se sieltä kytkimen ja vauhtipyörän takaa käsivoimin inahdakkaan. Pikkuveljeni on jo sitä mieltä, että eikun irroittamaan kytkintä ja vauhtipyörää, minä puolestani kehoitan koittamaan josko sitä vauhtipyörää liikuttamalla liikkuisi se tiivistekkin. Onneksi liikkui ja sen jälkeen laatikko menikin melkein kertalaakista paikallensa. Tunkkia koko operaation aikana siirrettiin varmaan 5 kertaa aina pois tieltä. Onneksi on kevyttä tavaraa nuo...
Mutta siellä se nyt omin voimin on paikoillansa, vielä pultteja lisää paikallensa ja varmistus, että kaikki oikeesti toimii. Sitten vaan äkkiä nippuun ja testaamaan. Mitä sitä juhannuksena muutakaan tekisi kuin ralliautoa testailisi... Vaatii kyllä sen, että laturin saan sitä ennen tarkistettua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti