lauantai 1. helmikuuta 2014

Devolution


Tuli tuossa uuden vuoden päivänä laitettua pieni kuva-arvoitus. Ehkä nyt on aika paljastaa tarina sen takaa.

Lokakuun lopussa sain sähköpostin:
"Terve,
Niin sanotusti olisi tallin tyhjäystä menossa täälläpäin, joten päätin laittaa viestiä sulle, että kiinnostaisiko Daihatsu-aiheiset romppeet.
Mulla olisi kasapäin kaikkea käyttökelpoista tavaraa, kilpakäyttöönkin soveltuvia. Jos kiinnostusta, niin ilmoittele. Kerron sitten lisää..."
No tokihan irto-osat kiinnostaisi, ei näitä liikaa ole tarjolla. Tosin hyvin äkkiä käy ilmi, että kyseessä olisi kokonainen kilpuri, varaosa-auto ja melkoinen kasa irto-osia. Nooh en minä varmaan saa sitä kilpuria minnekkään, joten rupean tekemään kauppaa osista.
Noh vastaukseksi sain: "Mielelläni lähtisin myymään "koko pakettina", koska tarkoitukseni olisi saada talliin lisää tilaa. Toki hintakin on varmasti ratkaiseva, mutta jos sen sorvaisi sellaiseksi, että kaupasta ei voi kieltäytyä :-)". Se oli sitten menoa...
Kauppa saatiin sovittua, mutta sitten oli pakko ruveta etsimään säilytystilaa sille kilpurille. Joulukuussa kävin jo hakemassa varaosa-auton ja pakettiautollisen osia, ne kun sain sullottua vielä omiin varastoihin. Koitin saada jostain tilaa vain autolle "säilytykseen", mutta kun tilaa ei löytynyt oli pakko ruveta etsimään ihan kokonaista varastoa. Tarkoituksenhan oli vain jokin pieni sievä, mihin saisi katon alle ja seinien sisälle kaiken. Ja miten siinä kävikään...
Joulun ja uuden vuoden välissä sitten allekirjoitin vuokrasopimuksen. Kylmä varasto, pinta-alaa vaivaiset n. 100 neliöä... Oli sopivan lähellä ja kun vuokra oli halvempi mitä puolet pienemmissä, niin pakkohan siihen oli sortua. Sinne sitten uuden vuoden päivänä tuli haettua se toinen kilpuri ja loput varaosat.
Kilpuri ei ole ajokuntoinen, moottori ja vaihdelaatikko on irti ja vaihdelaatikko on osina. Sama välitetty laatikko, mutta siihen on myös käyttämätön lukko. Moottori on samoilla "virityksillä" mitä nykyinenkin, ilmeisesti boksia on kuitenkin vähän modifioitu. Koriltaan melko priima kunnossa, paremmat kaaret mitä käyttökilpurissa. Alustasta löytyy liki käyttämättömät Bilsteinit, takana on tosin tehty vielä vähän lisämodifikaatiota, sillä tukivarret on muutettu uniballeiksi ja säädettäviksi. Jarruiltaan edessä vakiot, mutta taakse on vaihdettu turbomallin takalevyt. Tätä varten löytyy myös jarrupaineen säädin, 3-tie venttiili ja hydraulinen käsijarrukin. Turvatankki ja letkutukset sillekkin löytyy. Se mitä tästä kilpurista tehdään on vielä vähän arvoitus, aikanaan SS-luokan sprinttikilpuri tämä on ollut ja ralliin helpoiten F-ryhmään tämä menisi. Voi olla että takaisin sprinttiin tai sitten vaan "varakorina".
Tänään kävin ensimmäistä kertaa purkamassa autoa, sillä ajattelin vaihtaa takatolpat käyttökilpuriin. Tolppien irroitus oli kyllä melkoisen simppeliä, mahtoikohan 5 minuuttiakaan mennä. Irto vakiotolpat tilalle, siihen meni vähän enemmän aikaa, muttei kovin paha homma sekään. Samalla irroitin ratin autosta, sillä se saattaisi olla sopivampi itselle. Ehkä halkaisijaltaan vähän isompi ja samalla myös tulee lähemmäs kun on taivutettua mallia. Jospa huomenna jaksaisi siirrellä nämä käyttökilpuriin.

Kuvia tästäkin on ja tulee olemaan, löytyvät samalta sivustolta omassa kansiossa: http://arosolutions.1g.fi/kuvat/Daihatsu+Charade+1.3i+-+Devolution/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti