Tallille mennessä mietin mitä rupeaisi seuraavaksi tekemään. Vaihtoehdoiksi tuli joko sähköhommien / kojelaudan viimeistely tai taka-akselin irroitus. Totesin sisustahommien olevan hieman turvatonta, auton keula kun on pukkien päällä niin ei oikein sisälle viitsisi mennä loikkimaan. Täten katse taka-akseliin.
Turvallisuudesta voi siinäkin olla montaa mieltä, nyt kun auto piti sitten nostaa neljän pukin varaan, toki toisessa etunurkassa on rengaskin jo taas paikallansa. Moista urakkaa ei ole koskaan aikasemmin tullut koitettua ja koska ohjeiden lukeminen olisi aivan yliarvostettua, suoraan toimintaan!
Äkkiseltään totesin, että ensimmäisenä täytyy irroittaa iskarit. Alapään pultista löytyikin sitten hieno ratkaisu. Vasemmalla puolella 13mm, oikealla puolella 17mm. Ja mikähän insinöörin kuningas idea tämä taas oli... Ei siinä pultit suostuivat mukavasti yhteistyöhön joten iskarit oli nopeasti irroitettu. Jarruputkikin lähti todella hyvin irti liitoksestaan joten kaikki olisi valmista itse akselin pulttien avaamiseen.
Sittenhän se ranskalainen insinööri pääsikin taas iskemään. Oli keksinyt, että 18mm todella hyvä pultinkannan koko. Noh tämä on tosin tuttua jo etuiskareista, sielläkin sama kummajainen. Toki sen verran murhetta aiheutti, että hanttarin puolella ei pystynyt pulttipyssyä käyttämään, sekun ei tankin ja pultin kannan väliin mahtunut. Kuskin puolella kun menee pakoputki niin tilaa oli riittävästi.
Pultit aukeavat ihan mukavasti ja kuskin puolelta homma saadaan aika äkkiä valmiiksi. Hanttarin puolella rupean availun aikana hieman epäilemään, että mahtuukos muuten tuo pultti tuohon kannakkeen ja tankin väliin. Noh eihän se mahtunut.
Hetken siinä kiroan sitä insinööriä joka keksi laittaa pultin näin päin, se olisi kyllä toisinkin päin voinut olla... Tankkia en missään nimessä haluaisi irrottaa, mutta hetkinen. Tuo akselin kannakkehan olisi neljällä pultilla. No eikun auki... Tottahan toki siinäkin kahta eri kokoista pulttia, turhaa nyt samanlaisia käyttää, mutta pääasia että irtoaa ja täten koko akselikin saatu lattialle. Saattaa olla kasaamisvaiheessa jopa helpompi ottaa kannakkeet irti ja laittaa akseliin kiinni, mutta aika näyttää.
Seuraavaksi ihmettelemään miten akselin puslat saadaan irtoamaan...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti