perjantai 7. syyskuuta 2018

Kokeilujen kautta

Nyt oli aika tehdä tarkasteluita Laitilan kisan jäljiltä. Tällä kertaa "tylsä" lopputulos, kaikki oli juuri kuten pitikin. Ainoastaan jo tiedossa olleet ongelmat vetarin kumin ja käsijarruvaijereiden kanssa. Vetarin kumi kun jo toivottavasti oli ratkaisu, oli aika siirtyä takapäähän.

Käsijarruvaijerit kulkevat vakiona erikoisesti taka-akselin ali, ollen täten matalin asia koko pohjassa. Täten altistuvat melkoiselle sorasuihkulle... Alkuperäiset muovikannattimet pettivät jo ensimmäisenä testipäivänä, jonka jälkeen korvasin tilalle metalliset letkukiristimet mutta samaan paikkaan. Noh nämäkin pettivät, jonka jälkeen porasin ne runkoon kiinni "putkenpidikkeellä". Se kyllä pysyy, mutta kuluu sekin. Laitilassahan laitettiin molempiin vain kasa nippusiteitä suoraan taka-akseliin kiinni jotteivät roikkuisi aivan maassa. Mutta eihän ne muoviset tule sorasuihkua kestämään...

Täten tuli vähän pohdittua ja mietittyä, että miksi niiden pitäisi mennä akselin ali... eikös ne voisi tulla sen yli. Monta hetkeä pohdin ja en keksinyt mitään syytä miksei, varsinkin kun muistin että tulevathan ne jarruputketkin sitä kautta. Eikun tuumasta toimeen ja uudelleen reitittämään vaijerit. Vaijerit sain nyt hyvin paljon ylemmäs ja vähän jopa suojaankin. Varuiksi yksi nippuside taka-akseliin jotta ei nyt kauheasti ajon aikana liikkuisi mihinkään suuntaan. Ainakin käsijarru toimii edelleen, ongelma ratkaistu? Se selviää ajan myötä...

Tämä on teema aikamonen asian suhteen tässä autossa. Kun on niitä "ensimmäisiä pioneereja" joutuu itse selvittämään ja kokeilemaan mahdolliset ongelmat. Täytyy silti olla tyytyväinen, yllättävän pieniä ongelmia on tähän mennessä vastaan tullut.
Autohan olisi sitten taas kisakunnossa, että pitäisiköhän sitä sitten kuitenkin vielä tänä vuonna kilpailla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti