sunnuntai 14. kesäkuuta 2020

Elämää on, vaan kun vielä käynnistyisi..

Jäi näemmä viime viikolla kirjoittelut väliin, joten aloitetaampas kertaamaan.
Virtojen katoamiseen löytyi aika äkkiä syy, väärin kytketty päävirtakytkin. Ja koska päävirtakytkin toimii myös akun maadoittajana, antoi yleismittari erikoisia lukemia maadoituksen puutteen vuoksi. Uudelleen kytkentä ja virrat herää... jo pelkästä päävirtakytkimen napista. Jahas, pikkuisen tuli vieläkin kytkettyä väärin ja lopulta saadaan virrat myös virtalukon taakse.
Täten pystyttiin laittamaan tietokone kiinni ja katsomaan josko siellä olisi jotain pelottavan näköisiä vikakoodeja. Koodejahan löytyy, osa mitättömiä ja sitten löytyy kyllä vähän huolestuttavampikin, väittäen moottorin ECU:n ja auton "aivolaatikon" välisen yhteyden olevan poikki. Kuitenkin moottorin ECU:n sai testattua, eise kovin rikki voi olla...
En kuitenkaa uskalla testata käyntiin laittoa ennen kun on vähän enemmän tutkittu... Miksihän täällä muuten haisee bensakin?


Asiat saatiin tutkittua ja täten tällä viikolla oli tarkoitus koittaa käynnistämistä. Hokasin myös tyhjentää vikakoodit ja sen jälkeen jäljelle ei jäänytkään juuri yhtäkään koodia! Joten nesteet sisään ja eikun kääntämään avaimesta.
Ja mitään ei tapahdu. Ei yhtikäs mitään... täh.
No yksi asia tapahtui, autoon jää nimittäin tietyt virrat päälle vaikka avaimen käänsi nollaan ja otti pois. Mitenhän helkutissa tämä on mahdollista... Koitan toisella virtalukolla, ei vaikutusta sama tilanne. Tarkistelen liitäntöjä ja kytkentöjä, enkä löydä mitään poikkeavaa. Ei riitä taas ymmärrys... Bensa muuten haisee edelleen aika voimakkaasti. Ehkä sitäkin pitäisi tutkia, joten takapenkin kohdalla oleva tarkistusluukku auki. Bensaa ihan näkyvissä. Jahas. Oli sitten jäänyt bensaletku vähän löysälle, eikä ollut lukittunut. Täten jokaisella virtojen päälle laitolla pumppu lykännyt bensaa pihalle. Pikkusiivous ja letku kunnolla kiinni.
Lopulta päädyn laittamaan kuljettajan puolen takanurkkaa, jarrulevyt ja palat kun saapuivat. Tuli tehtyä jarrupaloista mielenkiintoinen huomio. Nämähän ovat ns. kilpapalat, mutta taustahan on toki vastaava kuin siviilipalassa. Kitkamateriaalihan on eri kitkakertoimella, mutta itse materiaalin määräkin on mielenkiintoista huomata miten paljon enemmän sitä on laitettu. Kilpapalassa kun ei tyhjää taustaa juurikaan näy, toisin kuin siviilipalassa. Nurkka kasaan ja tulipahan samalla todettua, että jarruletkun mitoitus osui melkein... Vakioputkihan mutkitteli akselin päällä jonkin verran ja tuumattiin, että kyllä sitä voi pari senttiä lyhyempänä tehdä tulevan letkun. Muutaman sentin olisi voinut vieläkin lyhentää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti