Sain tiivistesarjan joten päädyin tänään vaihtamaan venttiilikoppaa. Varakoneessa oli jo valmiiksi irtonainen koppa, mihin vaan tarkoitus oli vaihtaa uudet tiivisteet. No varsinainen tiiviste olikin helppo homma, vanha lähti ihan vaivatta irti ja uusi samalla tavalla tilalle. Vaan tulpan reikien tiivisteet olivatkin eri tarina... Hetken siinä ihmettelin että miksi pirussa nämä ei tästä lähde, joten rupesin niitä paloittelemaan. Kirotessani siinä sain paloiteltua osiksi tiivisteitä ja rupesin meisselillä rapsuttelemaan loppuja. Tulin siinä sitten reunaan ihan nuijan kanssa lyöneeksi ja hetkinen... tämähän lähtee kokonaisena kyllä kun olisin tajunnut mistä kohtaa vääntää sitä irti. Luulin sitä metallireunaa mihin rapsuttelin jo kannen osaksi, mutta todellisuudessa se olikin vielä tiivistettä. Tämän ahaa elämyksen jälkeen homma sujuikin vähän paremmin, tosin siinä kohtaa isäni hälyytti apuun traktoria korjaamaan. Pikaisen startin irroitusoperaation jälkeen, palailin takaisin kilpurin kimppuun. Siitä sitten kansi paikallensa kasaan ja auto käytiin. Ei vuotoja, loistavaa!
On tässä toki vähän mielenkiintoisia asioita. Nimittäin eihän tämä kansi aivan täysin samanlainen ole. Kiinnityksiltään ja tulpan reijiltään täysin sama, jonka ansiosta se paikallensa sopii. Mutta sisältänsä kansi on vähän erilainen, loiskelevy vähän erikokoinen, öljykorkki eri kohdassa ja hieman erilainen sekä toinen huohotusreikä on eri kohdassa. Huohotusletku kuitenkin riitti siihenkin, niin luulen ettei tästä mitään ongelmia aiheudu... Vanhassa oli tosiaan ihan selkeä ja kohtuullisen iso halkeama, joka oli vain ulkopuolelta yritetty paikata.
Tarkistin myös jarrut ja näissä ei mitään vaurioa ollut näkyvissä. Joko oli tosiaan vielä varastointirasvaa levyissä tai sitten tuota moottoriöljyä oli päätynyt sinne asti. Tätä tukee se, että vetari oli moottoriöljyn peittämä.
Joten auto olisi taas kilpailuvalmis. Käsijarrun voisi vielä kiristää ennen seuraavaa kilpailua, mutta muuta ei tartte tehä. Josko ensi viikolla...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti