Tänään tarkoitus oli saada se laturi tarkistettua, että valoista huolimatta lataisi. No lukemat olivatkin sitten ihan päättömiä. Auton ollessa käynnissä n. 11.50V, oli rasitus sitten mikä tahansa. Ja kun auton sammutti niin 12.30V. Siinä kohtaa loppui meikäläiseltä maalaisjärki totaalisesti ja muutaman puhelinsoiton myötä myös muilta. Ruokatauon paikka selkeästi.
Siinä ruokaa sulatellessa selailtiin Internetistä ja omistamastani käsikirjasta vähän kytkentäkaavioita. Siinä tuli törmättyä tälläiseen sivustoon. Sieltä löytyi hyvinkin maalaisjärjellä kerrottuna mahdolliset kytkentätavat. Laturihan on tuota viimeistä mallia, eli kolme pientä pistoketta + akkujohto. Kytkentä on alkuperäisellä pistokkeella tuon viimeisen kuvan mukainen, joten loogisesti vaihtoehtona olisi tuo edeltävä kuva. Eikun tekemään pienet välijohdot niin sai helpoiten vaihdettua järjestystä.
Ja mitä tapahtuu! Valot sammuvat ja akulta löytyy lukema 14.38V! Eli se saatiin kuin saatiinkin toimimaan!
Siinä sitten innostuin tekemään muutakin. Nimittäin huomasin, että pohjapanssari on ottanut kiinni öljypohjan pulttiin ja sorvannut hieman kantaa. Täten pohjapanssaria tarvitsisi saada hieman alemmas. Eikun ettimään siihen sopivaa metallia mistä tehdä hieman nykyistä pidemmät holkit panssarille. Ja mitä tallin takaa löytyy... kottikärryn kahvat. Nämähän ovat juuri sopivan kokoista, joten eikun rälläköimään sopivan mittaiset palat ja hyvä tuli. Nyt panssari ei ota moottoriin eikä pakoputkeen enään kiinni.
Auto olisi sitten taas täysin ajokuntoinen ja päädyinkin ensi viikolla seurakilpailuun ajamaan. Vaikka vakiolaatikko onkin paikallaan, niin tuntuman hakeminen ei olisi pahitteeksi. Sitä ennen täytyy vielä sammuttimet muistaa leimata...
Ai niin, sille vaihdelaatikolle löytyi tekijä. Vapun jälkeen saadaan sekin työnalle ja toivottavasti seuraavaan kisaan paikalleen. Ne osat eivät meinaan ole vieläkään Britanniasta tulleet...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti