Eipä sitten tullut viime viikolla vietyä kantta ja lohkoa koneistamolle. Siinä kun liki jokaista remonttiin joka tapauksessa tarvittavaa osaa oltiin tilaamassa joko Saksasta, Italiasta tai Amerikasta rupesi homma tuntumaan aika järjettömälle. Siinä kohtaa katse kääntyi autotalliin ja siellä makaaviin koneisiin. Näistä toisesta minulle auton ostaessani kerrottiin, että on juuri otettu irti toimivana ja toinen on seissyt pidempään. Mitäs jos tekisikin vain perushuollon tuohon ensiksi mainittuun ja löisi paikallensa, ne osat kun saisi ihan kotisuomesta. Eikun osat tilaukseen ja töihin!
Rupesin sitten eilen purkamaan tuota ensiksi mainittua konetta huoltoa varten. Pakosarjan pultit aukeavat... paitsi luonnollisesti se viimeinen jonka kanta haluaa pyöristyä. No otampa tuon moottorin tukiraudan pois niin saa tuhottua tuon yhden pois... niinhän sinä luulit, 2/4 pultista napsahtaa poikki. Aikalisä!
Katse kääntyy siihen toiseen, hieman ränsistyneen näköiseen koneeseen, joka kehoitettiiin ostohetkellä purkamaan ennen käyttöä. Lähtisköhän tästä nuo pultit aukeamaan... ja kaikki pultit aukeavat kuin unelma. Ainoastaan laturin pultin on edellinen purkaja saanut poikkastua, mutta sen saa onneksi vaihdettua läpipultiksi. Kampiakselista kun koittaa, niin kone tuntuu pyörivän ihan hyvin ja venttiilit toimivat. Ja paskat, mehän laitetaan tämä paikallensa!
Tänään oli sitten kevyt kahdeksan tunnin urakka jonka aikana koneeseen vaihdettiin vanhan koneen imusarja + ruisku (näissä oli jotain mystisiä letkulähtöeroja), pakosarja, uusi termostaatti, uusi jakohihna+kiristin, virranjakaja (ensimmäisen nimittäin asensin väärin päin ja sehän napsahti rikki, saavutus sekin...), uudet tulpat, uusi virranjakajan kansi, uudet tulpanjohdot, uusi jäähdytin (kun sattui olemaan ylimääräisenä), uusi kytkinasetelma+levy, öljyt + suodatin ja venttiilikoppa+uusi tiiviste siihen. Perjantaina kävin hakemassa myös valmistuneen lukollisen laatikon, joka laitettiin moottorin kaveriksi konehuoneeseen. Jos ei näillä rupea auto kestämään niin täytyy varmaa nostaa kädet pystyyn...
Hetken starttaus ja sehän herää henkiin ja kaikkihan tuntuu toimivan kuten pitäisikin. Mitään ylimääräisiä vuotojakaan ei ole näkyvissä. Huomenna pyörillensä niin saa laatikon liikkuvuuden testattua.
Tämä onkin nyt sitten tyylikäs punakantinen kone, kai sillä on sama vaikutus mitä legendaarisissa Ooppeleissa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti