lauantai 10. toukokuuta 2014

Sinä perkele!

Tänään oli sitten purkupäivä kun sain löydettyä projektiin apurin. Tällä kertaa kone puretaan ja kasataan "omatoimisesti", mutta koneistus yms. työt jätetään edelleen ammattilaisille. En oikein tiedä mitä odotin tältä päivää, mutta aamupäivän aikana auton moottoritila tyhjeni. Päädyttiin nostamaan koko paketti nippuna ulos. Tämän jälkeen vaihteisto irti ja purkamaan moottoria. Tosin moottoristakin otettiin vain kansi irti, koko alakerta jätettiin nippuun. Tämä siksi, jos lohko on kunnossa, niin ei tehdä alakerralle mitään. Mutta jos lohko ei ole kunnossa... Siinä kohtaa saattaa olla kyllä edessä ihan moottorinvaihto. Näitä moottoreita kun olisi se neljä kappaletta olemassa ja niistä ainakin yhden pitäisi olla bolt-on kunnossa.
Kannen irroituksen alta paljastui sitten tämä savupilven aiheuttaja. Tuo pieni reikä tuossa päästi vedet ykköspyttyyn ja täten savuilmiö valmis. Koska palojälkiä ei ole, lienee kyseessä paineen kestävyysongelma. Se toisaalta ei välttämättä todista vielä mitään kyllä, mutta yhä vahvemmin luulen, että kannen pulttien kantaminen saattaisi olla se todennäköisin vaihtoehto näihin ongelmiin. Kannen pulttien pitäisi olla uudelleen käytettäviä ja pikaisella mittauksella olivatkin ihan mitoissansa. Mutta tuota kantta on jouduttu käsittääkseni aika paljon jo höyläämään minkä takia pultit varmaan herkästi pääsisivät kantamaan. Jos tilanne on tämä, niin taas herää se kysymys; Onko järkeä vaihtaa kantta vai vaihtaako samalla vaivalla koko moottorin? Moottorin ainoa kilpaosahan on nokka-akseli, mutta senkin hyöty on vähän kysymysmerkki. Koska moottorinohjaus on vakio, niin on epäilys riittävästä bensan saannista tällä nokalla. Ja sekin, että tulisiko nokan hyöty esiin vasta isommilla kierroksilla, minkä taas estää kierrosten rajoitus joka on moottorinohjauksen takana. Toinen vaihtoehto on, että vaatisi metallisen tiivisteen massatiivisteen sijaan. Sellaisen saaminen on sitten luonnollisesti helpommin sanottu kuin tehty.
Noh osat ensi viikolla tarkistettaviksi ja mietitään sen jälkeen enemmän...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti