lauantai 23. heinäkuuta 2016

Piti ja piti

Ajattelimpa käynnistää sprinttiauton, se kun on suoraan sprintin jäljeltä siinä mihin se kisan jälkeen parkkeerasin. Käynnistyy joo, miksi tämä käy niin pirun huonosti. Ei voi antaa yhtään kaasua, tuntuu kuin tukehtuisi heti...

Jaahas ja nyt se sammu. Eikä lähde käyntiin.

No mikä perkele siihen nytten tuli, sähköt toimii ja bensaahan pitäisi olla reippaasti. En tosin ole kisan jälkeen tankkiin kurkannukkaan, että paljonkos sitä kisassa kului. Avaan kotelon ja korkin ja... Täydellinen repäminen. Täysin tyhjä tankki.

En ole enään bensaa tallissa pitänyt kun ralliauton voi käydä ajamalla tankkaamassa, joten eipäs ole edes kanisteria jolla tankata saatika sitä bensaa. Noh se siitä yrityksestä sitten...
Jos jotain positiivista tästä hommasta hakee, niin ainakin varmaa on se, että tuo moottori ei ainakaan kovin laihalla ole käynyt. On meinaan aika sopiva tää 2 litraa per 1 kilometri kulutus... Lievää säätöä saattaisi moottori kaivata, tuo silmämääräinen säätö kun lienee nyt hieman pielessä...

Ehdotuksia säätöpaikasta otetaan vastaan!

lauantai 2. heinäkuuta 2016

Pölyttyy

Pölykerrosta näyttyy kertyvän kilpureiden päälle. Se lienee merkki siitä, että jotain pitäisi tehdä...
Ei vaan tahdo kiinnostaa yhtään. Paljoa ei tarvitsisi ralliautoonkaan nyt tehdä, että voisi käydä näyttämässä konttorilla, mutta se vähäinenkin motivaatio hukkui kun yritin pitkästä aikaa käynnistää sitä. Pelkkä naksahadus.
*****
Ei auta akun lataamiset, akku vaikuttaa taas kerran olevan rikki. Olenko itse rikkonut sen vai rikkooko jokin autossa sen? Sen kun tietäis...
Motivaatio, missä olet?

PS. Vaikka ilmoitus on vain sprinttiautosta, niin ihan kaikki kuvassa olevat on kaupan...

lauantai 4. kesäkuuta 2016

Pikkunäpäräystä

Pienen paussin jälkeen oli hyvä palata tallille. Sprinttiautohan oli kisan jäljiltä jätettynä ja pieni aavistus oli mikä yksi juttu siinä pielessä olisi. Huomasin jo ennen kisaa, että se ei jostain syystä ladannut. Koska laturi oli tarkistettu ehjäksi olisi johdotuksessa oltava jotain vikaa. No ennen kisaa huomasin, että sehän oli laturin päästä vain käsin kiristettynä, heilui ihan miten sattui johto. En siihen siinä kohtaa sen enempää perehtynyt, johto kiinni ja kisaan. Kisan aikana sen kyllä huomasi, että virrat tuntuisivat olevan vähissä, sisäpuhallin kun ei millään halunnut lähteä pyörimään. Joten eikun mittari käteen ja mittailemaan!
Laturilta tulee niinkuin pitäisi, yli 14V, mutta se sama ei tule akulta... Johto on piukassa, joten sen on yksikertaisesti oltava rikki. Uusi johto ja uudelleen testaamaan. Bingo! Hienosti näemmä koko kisa ajettu pelkän akun voimalla...
Sitten ralliauton kimppuun. Se puolestaan on seissyt paikallansa sitten jäähdyttimen vaihdon. Tästä syystä siinä oli edelleen piikkirenkaat alla. Niin pessimisti en ole, etteikö se liikkuisi ennen seuraavaa talvea, joten edes siviilirenkaat alle. Samalla tuli viimeisteltyä se viimeinen silaus mikä jäi talvella tekemättä. Tarrat hinauslenkeille puskuriin. Ja kyllä, tällä kertaa ihan oikeat tarrat, ei itse jesarista tehdyt tai itse spraylla maalatut. Kieltämättä on melko paljon siistimmän näköiset...
Ja niin taitaa siitä trailerista selvitä vaan uudella pultilla, kumma juttu että jarrut on erikoiset jos pultti yhdistää aisan ja jarrun...

keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Tavoitteet saavutettu

Sunnuntaina käytiin ajamassa asvalttisprinttiä. Katsastukseen mennessä tuli huomattua, että ottaa edelleen jostain syystä toinen takarengas kiinni koriin. Nooh, pientä hienosäätöä lokariin ja mahtuu pyörimään. Ratahan oli melko nopea ja mukava.
1.kierros
Pelkkää tunnustelua, ei mitään käsitystä miten jarrut toimivat ja ottavat kiinni. Toki käy kyllä ilmi, että tehoa jarruissa olisi, kun vaan uskaltaisi käyttää ja jarrubalanssi tuntuu hyvälle.
Tulos omalla minuuttiluvalla ja takana tullut tuli 4 sekunnin päästä maaliin...
2.kierros
Tauolla kävin pyytämässä vähän lisäväliä niin sai omassa rauhassa ajella. Jonkin verran uskalsin vauhtia lisätä, päästiin sentään samalle minuutille muiden kanssa. Mutta ei se kyllä vieläkään lähelläkään ollut sitä mitä se olisi voinut olla.
Ei vaan yksinkertaisesti asvaltilla uskaltanut. Tottakai autossakin on vähän säädettävää, jotta siitäkin saisi paremman. Mutta peiliin saa katsoa. Toki tavoitehan oli vain koittaa, että kaikki toimii ja se saavutettiin kyllä. Mitään vikaakaan ei löydetty.
Mitäs sitten, tallissa olevat autot liikkuu kaikki omin voimin. Harvinainen tilanne...
Katsastuksiahan pitäisi tehdä, ralliautoon ja traileriin. Ralliautoon ei paljoa tarvitse sitä varten tehdä, ehkä ihan 50km ajettu edellisen leimauksen jälkeen. Traileriin sen sijaan saattaa tulla pikkuisen enemmän. Ihmeteltiin kun kotimatkalla rupesi jarru menemään liki on-off malliseksi. Purettiin kuorma ja kurkattiin aisaa.... tuossa reiässä varmaan oli joskus pultti...

keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Koitetaan vol. 2

Eipä tullut viime viikonlopun kisaan tarpeeksi kuljettajia jotta se olisi järjestetty.
En sitten tiedä mikä meni päässä sekaisin, mutta päätimpä sitten ilmoittautua SM-sprinttiin tuon kanssa. Esitin kyllä järjestäjälle pienen toiveen lähtöpaikasta, sen verta hidasta oletan vauhtini olevan. Järjestäjä kyllä huomioi toiveen, mutta meni vähän ojasta allikkoon. Joo minuutti on nyt takana luokkaväliä, mutta perään lähdetään V8:n kanssa...
Tänään sitten auton viimeistelyä, eli penkin ja vöiden siirto ralliautosta. Siinä penkinrautoja avatessa tuli todettua, että voisihan se olla viisasta ihan säännöllisesti näitä tarkistaa ja vaikka vaihtaakkin nuo pultit... Pari oli aika löysän oloista ja tottahan toki se ulkoilma tekee näille pulteille tehtävänsä. Yllättävän vaivatta onnistuin siirtämään kaikki toiseen autoon ja saamaan kohtalaisen ajoasennon. Kaariin pehmusteita, sitten pitäisikin olla enään siistimistä ja tarkistamista vaille valmis kisaan.

maanantai 9. toukokuuta 2016

Koitetaan

Vihdoin ja viimein löysin paikan mistä sai ostettua sopivaa "turkkipeltiä", jotta sain tehtyä tankin kotelolle kannen. Se olikin sitten viimeinen puuttuva palanen, nyt vaan ralliautosta penkki ja vyöt paikalleen.
Toki tuo kuvankin mysteeri piti selvittää. Ihmettelin lauantaina kun vähän koitin, että miksihän tuo toinen takarengas otti kiinni pyöränkaareen. Noooh... reaktiotanko oli jäänyt "hieman" löysälle... Se piukkaan ja toinen vanne joka vähän sisemmäksi niin ei mitään murhetta. Täten uskalsin tehdä pikkaisen pidemmän testilenkin, että löytyi muitakin kuin ykkönen ja pakki laatikostakin.
Sitten se pohdinta, ettäkö ajaako vaiko eikö. Siinä rupesin miettimään aikanaan kun ensimmäiseen kilpailuun Skodalla ilmoittauduin ja menin, että millainen se oli. Tuli todettua, että se oli kyllä paljon "huonompi". Eihän siinä silloin toiminut kuin kolmessa nurkassa jarru, pakoputki ja pakosarja oli käytännössä poikki ja irti jne jne. Ja nyt minä murehdin hidasta ohjausta kun skodassa oli kilometri tolkulla tyhjää keskellä...
Kyllä vielä sen verta löytyy urheilumieltä, että lähdetään koittamaan. Jos se kisa vain järejstetään...

lauantai 7. toukokuuta 2016

Periaatteessa kyllä, mutta...

Flektin mysteeri ratkesi aika nopeasti. Ei se virtaa kaivannut, maata sen sijaan... Sitten vaan auto ulkoisesti kasaan ja kaikkia pikkunippeleitä laittamaan. Kaunishan tämä auto ei missään mielessä ole, mutta se ei omasta mielestäni ole kovin oleellista.
Autoa kun käytin niin konehuoneessakin vähän sauhua tulee... Perhana kun tietäisi varmaksi, että miksi. Tälläisessä 10 vuotta seisoneessa voi olla ihan luonnollisiakin syitä, että savua tulee, mutta toisaalta voi olla merkki jostain vakavammastakin. Auto käy kyllä ihan nätisti, ei sinänsä ole mitään murhetta. Reagoi kaasuunkin jne.
Pienen koeajolenkin tein jotta sain vähän vaihteita ja jarrujakin koitettua, eipä niissä mitään vikaa vaikuttaisi olevan. Mutta ohjaus... voi helkkari soikoon. En ole ikinä ajanut kilpuria missä ei olisi joko nopeaa ohjausta tai ohjaustehostinta. Tästähän molemmat puuttuu ja sen kyllä huomaa... Vielä kun tuo ratti on melkoisen pieni niin tuntuu aika kammottavalle. Haittaako kilpavauhdissa niin paljoa, en tiedä, mutta jonkin verran se arvelluttaa.
Onneksi on maanantai iltaan asti aikaa miettiä sitä kilpailemista...