maanantai 26. elokuuta 2019

Tasapaksua suorittamista

Lauantaina käväistiin Mäntässä legendaarisen Mänttä 200-ajon merkeissä. Pakoputki jännitti hieman etukäteen katsastukseen meneessä, mutta juuri ja juuri sallituissa vielä ollaan, hyvä näin.
EK 1:
Tämä on lyhyt tarina, erikoiskoe peruttiin meidän osalta... Tsemppiä Hiipakan Jonille parantumiseen!
EK 2:
Meidän ralli alkaa täten perinteikkäältä Juupajoen erikoiskokeelta. Ihan kohtalainen rytmi, ei mitään maata mullistavaa. Viides sija reilu 10 sekuntia pohjista.
EK 3:
Päivän ainoa "tilanne" osuu tänne, alkupään vauhdikkaan osuuden lopussa nypyltä lähtee auto ilmaan ja seuraavaan mutkaan jarrutus osuukin ohi ajolinjalta. Pyöritellään rattia täten ennen mutkaa vähän turhan tiivisti, mutta selkeesti tiellä kuitenkin pysytään. Viides, liki 20 sekuntia pohjista.
EK 4:
Viimeisellä suoritetaan ensimmäiseen risteykseen vauhdintappaja suoritus, onneksi oli vain reilun kilometrin suora sen jälkeen... Yllättäen viides ja tappiota vähän yli 20 sekuntia.

Kilpailun jälkeen on kyllä aika mitäänsanomaton olotila. Tuntuu kun ei mitään uskaltaisi, eikä ajaminenkaan tuntunut yhtään miltään. Harmittaa myös se ensimmäisen pätkän peruuntuminen, olisi ollut pisin pätkä ja täten tärkeitä kilometrejä. Jännästi sijoitus on viides kun jokapätkällä se sama sija tuli.
Nyt pari päivää myöhemmin on jo vähän parempi olotila, joten eikun iltapäivällä katsomaan autoa läpi, koska kilpailukausihan jatkuu jo tällä viikolla! Ihan hetkeen ei olekkaan ajettu peräkkäisinä viikonloppuina... Autossa ei pitäisi olla mitään erikoista, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

keskiviikko 14. elokuuta 2019

Kestääköhän tämäkään...

Sinnehän ne olisi taas ripusteltu. Samalla myös korjattu nuo kaapimet ja säädetty niitäkin vähän enempi irti vanteesta. Olivat testatessa liian lähellä...

Korvasin nyt nippusiteitä sitten reikänauhalla. Ainakin kestää enempi sorasuihkua, mutta jos nappaa kiinni niin ei taida olla yhtään sen kestävämpi mitä nippusidekkään...

Noh ensi viikon lopussa se sitten nähdään ainakin joltain osin kun käydään taas vähän ajelemassa.

tiistai 30. heinäkuuta 2019

Pientä laittoa taas

Viikonloppuna käytiin ajelemassa helteessä. Täytyy sanoa, että positiivinen yllätys, kaikki toimi ja lämmötkin pysyivät ihan ongelmitta kurissa. Kuraläppien kiinnitys vaatii vähän lisätyötä, nippusiteet eivät ajamista kestäneet. Tämä toki oli vähän oletettavissakin.
Testien jälkeen käytettiin auto pyöränlaakereiden uusinnassa. Tämä ihan siksi, että ei ole mitään tietoa koska laakerit on uusittu ja keväällä kuntokatsastuksessa yhdestä huomautettiin jo. Tosin klappi katosi kiristämällä napamutteri tuolloin, mutta parempi pelata varman päälle.
Tänään sitten auto tallille takaisin ja pieni yllätys samalla. Kärryllä pieni lammikko nestettä. Sormitestaus paljastaa nesteen öljyksi. Konepelti auki ja kas sitähän on kyllä panssarin takaosassakin ihan näkyvästi. Mitään näkyvää vuotoa ei tosin löydy mistään.
Aivan satavarmuutta ei vielä tuosta ole, mutta tällä hetkellä paras veikkaus, että on päässyt vetoakseli vähän ulos laakerin vaihdon yhteydessä ja tiputtanut vaihteistoöljyä panssarille. Tässä kun kuljettajan puolen vetoakselissa ei ole mitään lukitusta niin pääsee irtoamaan aika helpollakin...
Mutta koska tämän vakavampia ongelmia ei ole ilmennyt, pistettiin sitten jo ensi kuulle pariin kilpailuun paperit sisään!

sunnuntai 21. heinäkuuta 2019

Akseli piiloon

Vihdoin päädyin tallille viimeistelemään edellisen kerran hommia. Tämä tarkoitti lähinnä taka-akselin suojauksen loppuun viemistä. Se, että kestääkö kuvan taideteos käytännössä testaan ensi viikolla.

Takapäähän tuli jälleen kerran myös uudet jarrulevyt, vasta neljännet minun omistusaikanani. Sehän on syy miksi on tähän suojaus/kaavin operaatioihin edes lähdetty. Ei oikein järkevää / kuuluisikaan kulua lähellekkään tätä tahtia. Nimittäin nyt vasta ensimmäistä kertaa huomasin että paloissakin alkaa kulumaa olemaan. Toki huvittavaa on, että edessä ei ole vielä mitään tehty.

Samalla reissulla pohjapanssari takaisin paikalleen, tällekkin joutui tekemään uudet kannattimet takapäähän ja samalla vaihdoin nekin vähän vahvempaan materiaaliin.

Ensi viikon megahelteeseen siis vähän testailua ohjelmassa ja sitten elokuussa taas oikein kelloa vastaan jossei mitään ihmeellistä tule.

sunnuntai 7. heinäkuuta 2019

Evo 3

Pitkästä aikaa tallilla oikein tekemässäkin jotain. Autohan tässä välissä kävi pakoputkihuollossa ja samalla pohjapanssariin valettiin vähän kulutusmuovia vahvistukseksi. Täytyy toivoa, että nämä muutokset kestävät ja desibelimittarkin pysyisi vielä sallituissa lukemissa...

Sitten taas kerran takapään kimppuun. Akseliin oli tarkoitus laittaa suojaa, mutta eipäs ollut tarpeeksi pitkiä nippusiteitä sitten tallilla... Noh mitäs sitten tekisi.
Päädyin tekemään jälleen kerran uudet kaapimet. Eri kohtaan ja rungoksi tällä kertaa hyllystä löytynyt lattarauta. Jossei tämäkään kestä niin en kyllä enää tiedä mitä teen, mutta eikös se kolmas kerta toden sano...

Tulihan sitä samalla vähän testailtua uusia asetuksia kameraankin, kun tuo meno näyttää niin vaisulle niin josko vähän kamera-asetuksen muutos muuttaisi miltä se näyttää... Kilpailemaan ei vielä yli kuukauteen taideta päätyä, tämän kuun lopussa todennäköisesti käydään kyllä vähän ajamassa.

sunnuntai 16. kesäkuuta 2019

Perushommaa

Kun keula kerran oli purettuna, päädyin tässä kohtaa tekemään perus öljynvaihdotkin autoon. Vaihteistoöljyt olivat yllättävän vetisen oloiset, eivät ne nyt alunperinkään mitkään erityisen jämäkät ole. Väriltään kuitenkin ihan hyvän oloiset, joten tuskin aihetta murehtimiseen. Moottoriöljyissä ei ollut yhtään mitään ihmellistä, ainoastaan suodattimen "tappi" oli joko irronnut aiemmin tai irtosi kun aukaisin suodatinkotelon. Tiedä sitten onko silläkään mitään käytännön merkitystä ollut...

Uudelleen liimattu lamppu takaisin paikoilleen, etupuskuri ja lopuksi vielä sisälokarit. Tällä kertaa kun muistin varaosa-auton avaimetkin niin sain siitä toisellekkin puolelle purettua.

Pohjapanssarin suhteen päädyin vielä korjaukseen, tosin en itse tee. Seuraavaksi ohjelmassa lienee auton siirto pakoputken korjaukseen ja samassa paikassa jo pohjapanssarikin on. Pakoputkeen on tarkoitus samalla tehdä pari pientä hienosäätöä...

lauantai 1. kesäkuuta 2019

Ja eikun korjaamaan

Kun kerta Riihimäeltä tuli vikalistaa, on syytä aloittaa korjaaminen.
Ensimmäiseksi etu-umpioon jälleen lisää liimaa, tiedä sitten jossei nuo liimaukset röykytystä kestä, että olisiko syytä vaan suosiolla vaihtaa koko umpio...

Sitten katse etupuskuriin, tämän alalippa kun jäi jonnekkin matkan varrella. Todennäköisesti jo kakkospätkälle ja sen takia puskurin alareunakin on nyt melko kulunut... Varapuskurista lippa irti ja se meneekin aika vaivatta tähänkin puskuriin kiinni.

Varaosa-autosta pyörä irti ja kuljettajan puolen sisälokari talteen, sekin kun menee nyt vaihtoon kilpurista. Toki samalla tuli pieni ylläri huomattua, etujousihan on tuosta autosta mennyt poikki. Hanttarin puolelta en samaa pystnyt nyt tekemään kun auto on aivan seinässä kiinni ja unohtui avaimet kotiin...

Pohjapanssarin suhteen olen vielä vähän kahden vaiheella, että pitäisikö opetella kuituhommia vai tilata suosiolla uusi... Takajarrulevytkin menevät vaihtoon, eiköhän nyt tämän tauon aikana tehdä vähän enempi suojaa sinne...