sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Miksi juuri 307?

Ajatus auton vaihdosta on kytenyt tosiaan jo pidempään. Ensimmäisen kerran 2014 lopussa tätä ruvettiin jo pohtimaan, kun kalusto pistettiin myyntiin. Minkäänlaista kiinnostusta ei kalusto silloin herättänyt, joten tarkoitus oli 2015 vuosi vaan jatkaa Daihatsulla. Talven jälkeen tuli taas se fiilis, että nyt kaivataan vaihtelua. Joten kaksi vuotta sitten näihin aikoihin rupesin miettimään, että mitä seuraavaksi?
Ajatus oli alusta asti aika selvä, V1600-luokka on se mihin siirtyä. Mutta millä autolla?
Autolle asetettiin muutama kriteeri:
1. Aihion tulee olla halpa (ehdottomasti alle 2000€)
2. Auton tulee olla suhteellisen yleinen
3. Auton tulee olla edes paperilla kilpailukykyinen
4. Mieluiten jokin auto, mitä kukaan muu ei olisi vielä tehnyt (tyhmä kun on...)
Joten eikun Nettiauto auki ja etsiskelemään mitäs autoja saa tuohon rahaan ja täyttää V1600-ehdot. Ensimmäinen aihio vaihtoehto mitä ruvetaan enemmän tutkimaan on A-sarjan Mercedes-Benz. Aihiot olisivat halpoja, löytyisi suhteellisen paljon, mutta mites helkkarissa selvittäisi kilpailukykyä... Tarvitsisi löytää vaihteiston tietoja, mittoja jne. Jonkin aikaa etsikeltiin ja sitten törmättiin kuvan sivustoon, http://www.cars-data.com/. Sieltähän rupesikin löytymään hyvin tietoja, toki pienellä varauksellahan niihin tuli suhtautua. Teki myös helpoksi vertailla nykyisiin autoihin nähden.
Noh Mersu paljastui siinä kohtaa aika huonoksi vaihtoehdoksi ja kaikki joiden kanssa siitä juttelin haukkui hulluksi (konehuone kuulemma kiva...), joten hylätään se suunnitelma.
Jostain syystä tuon jälkeen pohdittiin hetki Toyota Yaris Versoa, taisi lähinnä siitä, että radalla normi Yarikset vaikuttavat kilpailukykyiseltä ja paperilla Versossa olisi ollut parempi vaihteisto. Mutta pirulauta nuo Toyota on kalliita. Siedettävän hintaista aihiota ei olisi millään saanut. Mutta sitten...
Nettiautossa tuntui olevan kauhean paljon tarjolla Peugeot 307:ja. Suhteellisen vähän ajettuja ja halpoja. Onhan se ranskalainen auto, mutta monestihan muilla ranskalaisilla on pärjätty. Moottorihan on sama mitä 206 Pösöissä, mutta muilta osin ei ollutkaan mitään samaa... Kaikki vaikuttaa paperilla hyvältä, ainoa huoli on paino. Paperilla auto on todella painava, mutta toisaalta ei tarvitse pelätä alipainoa. Ja niin ei muuten olisi vielä kukaan moista tehnyt (nyt omani lisäksi ainakin toinen rakenteilla). No perhana, eikun aihion metsästykseen...

1 kommentti:

  1. Hyvä hyvä että jatkat,mielenkiinnolla lueskelen kuinka pirssi pikkuhiljaa etenee. t.Esa Manninen

    VastaaPoista