tiistai 15. syyskuuta 2020

Comeback - mitä se vaati?

 

Varoitus heti alkuun, tämä kirjoitus on pitkä. Tämä kirjoitus sisältää listoja asioista mitkä vaadittiin ralliauton rebuildin toteutumiseksi. Listat eivät varmastikkaan ole täydellisiä, mutta merkittävimmät asiat niissä pitäisi olla listattuna. Tavarat listoilla eivät ole missään tietyssä järjestyksessä, merkkaillut niihin hieman sitä mukaan kun tehnyt/muistanut merkata.




Vaihdettu: (= korvaava osa otettu tallissa olevista autoista)
- Taka-akseli (joka osoittautui valmiiksi kieroksi...)
- Etutukivarret
- Moottoritilan sähkölaatikko + sulakkerasia
- Sähkölaatikon kotelo
- Johtosarjoihin useampi liitin + johtoja
- Öljytikku
- Toinen venttiilikopista
- Puolapaketti
- Moottorin ilmanoton kotelot ja letkut
- Kytkinpolkimen jousi
- Tuulilasi
- Vasen takavalo
- Etuvalot
- Jäähdyttimen "kehikko"
- Molemmat puskurit
- Konepelti
- Pyyhkijöiden varret ja koneisto
- Takaluukku
- Kaikki ovet
- Etulokasuojat
- Ohjaus kokonaisuudessaan
- Öljypohja (proppu rupesi vuotamaan kesken kaiken, korkkasi kierteet)

Ostettu uusi:(= ostettu uusi joko pakosta tai katsottu järkevämmäksi)
- Venttiilikopan tiiviste
- Moottorin takapusla
- Etutukivarsien puslat
- Moottorin ilmansuodatin
- Öljyt moottoriin, vaihdelaatikkoon ja ohjaustehostimeen. + suodatin moottoriin
- Jäähdytinnesteet
- Konepellin sokat
- Takajarrulevyt
- Lisävalojen pistorasiat
- Akku
- Turvavyöt
- Etu turvapuskuri
- Jäähdytin
- Pyyhkijöiden sulat

Uusittu/vaihdettu muuten vaan: (ei olisi ollut nyt aivan pakko vaihtaa, mutta "nyt samalla")
- Sytytystulpat
- Termostaatti
- Jarrulinjat
- Puolet vesiletkuista
- Jakopää + vesipumppu
- Laturin hihna
- Kytkin
- Raitisilmasuodatin
- Alapallonivelet
- Raidetankojen päät
- Takajarrupalat
- Pakosarja + tiiviste
- Kuljettajan penkki (vanha jäi kyllä ehjäksi, mutta olisi mennyt vanhaksi tämän vuoden lopussa)
- Kuljettajan HANS (vanhasta olisi vähintään hihna pitänyt vaihtaa, mutta uusin koko HANS:n)

Ulkopuolisten toimesta:
- Koritöitä... paljon. Toki itsekkin vähän ruostesuojausta
- Huollettu/korjattu iskarit (1 kiero)

Iso kasa pientarvikkeita (pultteja, muttereita, nippusiteitä, teippiä, maaleja, kiinnikkeitä jne jne)

Aikaa... arviolta 200-300 työntuntia itseltäni + 20-30 apukäsiparien toimesta + ulkopuoliset.

Kaadetusta autosta jäi ehjäksi:
- Oikean puolen ovet
- Kuskin ovi (lasi ja peili tosin rikki)
- Takapuskuri
- Etulokasuojat (kyllä täysin ehjät)
- Tankki
- Turvakaaret
- Oikea etutukivarsi
- Etuvakaaja
- Etu ja takapyörän navat
- Jarrut
- Moottori + vaihdelaatikko
- Oikea takavalo
- Sisustan osat kokonaisuudessaan
+ joitain yksittäisiä pisteosia

Siitä voi jokainen ruveta laskemaan mitä tämä maksoi, itse en siihen lähde, ihan oman mielenterveyden vuoksi... Sen verran tämän rahoituspuolesta, että rallirenkaita vähensin varastosta (mm. talvirenkaat kaikki) ja romumieheltäkin sai vanhoista katalysaattoreista jotain, muuten menty omalla lompakolla. Mutta kai sitä on huonompiakin sijoituskohteita olemassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti